Audi A8 3.7 (1997)

Audi's Superklasse

Audi A8 3.7
Met de lancering van de geheel uit aluminium opgetrokken A8 heeft Audi een tot dusver ongeëvenaarde topprestatie geleverd. Maar ook in veel andere opzichten is Audi's vlaggeschip een super-auto.

In verhouding tot vroeger wordt het voor autofabrikanten om financiële redenen steeds riskanter om bijzondere auto's op de markt te brengen. Maar gelukkig, er gloort weer licht achter de horizon, want onlangs heeft zich toch weer een serieuze kandidaat voor de eregalerij gemeld. Dat is de Audi A8, waarvan we tijdens de testweek danig onder de indruk zijn geraakt.
Hoe interessant ook, het is niet in de eerste plaats de vol- aluminium constructie waarmee de A8 z'n punten scoort. Ten eerste was er in de jaren '50 al een kleine Panhard met een 'spaceframe' van aluminium balken, voorzien van beplating uit hetzelfde materiaal en ook de huidige Honda NSX vertoont een overeenkomstige opbouw. Nee, hoe inventief en vernieuwend die materiaalkeus ook wordt voorgesteld, de discussie daarover is nog lang niet uitgewoed. Een voorbeeld: aluminium is een erg licht metaal, maar je hebt er wél meer van nodig om de sterkte van staal enigszins te evenaren. Onthutsend feit: de revolutionaire aluminium A8 weegt toch maar dík 1600 kilo. En dan nog iets anders: als je er een flinke deuk in rijdt, ben je mooi in de aap gelogeerd, want geen plaatwerker die dat eventjes snel repareert...
Nee, de Audi A8 verdient vooral ontzag en respect om de manier waarop zijn bouwers een aantal elementaire zaken hebben aangepakt en meestal verregaand opgelost. Zo is de A8 een van de zeer weinige voorwielaandrijvers die moeiteloos een vermogen van meer dan 200 pk op de weg zet en daar eigenlijk niets van laat merken. De Volvo V70/S70-T5 komt daar dicht bij in de buurt, maar zo mooi en neutraal als deze Audi met elke stand van het gaspedaal een hoek omgaat, hebben we nog nooit met een voortrekker mogen beleven. En daarbij past heel harmonisch de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, die je het gevoel geeft dat je handen zonder assistentie direct de voorwielen commanderen.

Uiterst soepel
En dan die motor: een 3,7-liter V8, een iets verkleinde versie van de bekende 4,2-liter, die zich voor zijn prestaties niet hoeft te schamen. Van 'onderuit' trekt hij uiterst soepel en zeer geruisarm door naar zijn bovenste toerengrens. Onder meer is dat te danken aan de variabele inlaatconstructie, waardoor het aandrijfkoppel vanaf de piekwaarde van 315 Nm bij 2700 toeren lang op peil blijft. Dat geweld wordt fluwelig in bedwang gehouden door de automatische 5-bak, die als extraatje is uitgerust met het van Porsche bekende Tiptronic-mechaniek. Daarmee laat de A8 zich flitsend met de hand schakelen zoals de F1-coureurs dat tegenwoordig doen: even het pookje opzij drukken en dan opschakelen met een tikje naar voren of terug met een tikje naar achteren.
Interessant om je daar even mee te vermaken, maar eerlijk gezegd bevalt de 'gewone' automaatstand zó goed, dat je weinig behoefte aan de Tiptronic hebt. Dat komt vooral omdat de bak een 'leergedrag' vertoont. Wie sloom rijdt, krijgt een rustig schakelregiem, wie op de sportieve toer gaat, mag rekenen op alerte reacties, meer toeren en een wat driftiger gedrag. En geen problemen met bochtenrijden, want onverwacht opschakelen bij even gas loslaten is er niet bij.
Net zo vanzelfsprekend als die sublieme automaat werkt al het A8-mechaniek. Alles gaat gladjes: ABS en een elektronisch geregeld sperdiff voorkomen onverwachte uitglijers, ondanks de bérg vermogen zorgt de anti-doorslipregeling altijd voor een betrouwbare tractie en dat gebeurt allemaal in een bijna onwezenlijke rust. Onze dB-meter heeft nog nooit zulke lage waarden aangegeven als in deze A8 en ook het zitcomfort en het airco-leefklimaat zijn van dien aard, dat je zelfs tijdens een snelle rit heerlijk zit uit te rusten.
De lange lijst standaard-accessoires geeft al aan dat de A8 geen doorsnee-auto is. Dat zit trouwens ook onderhuids, zoals de elektronische remkrachtverdeling die een ongeëvenaarde dosering mogelijk maakt. Vederlicht en zó gevoelig, dat een grammetje meer pedaaldruk voelbaar resultaat oplevert. Zo kunnen we nog wel een kolommetje doorgaan, maar dat is bij een exceptionele auto als de A8 eigenlijk onbegonnen werk. Volstaan we met de mededeling dat deze Audi zijn eigen normen stelt en daarmee heel hoog op de ladder staat.

Signalement

Merk Audi
Model A8 3.7
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 73.286

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.697 cc
Maximaal vermogen 169 kW / 230 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 315 Nm bij 2.700 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 5.034 mm / 1.880 mm / 1.440 mm
Wielbasis 2.882 mm
Massa leeg 1.645 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/60WR16Prijzen
Topsnelheid 247 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,9 s (fabrieksopgave: 8,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 12,3 l/100km