Audi A7 Sportback 3.0 TFSI quattro (2011)

Maatje groter

Audi A7 Sportback 3.0 TFSI quattro
Audi is al een hele tijd koortsachtig op zoek naar niches. De A5 Sportback was daar een resultaat van en dat moet het merk op een nieuw idee hebben gebracht. Er werd gekozen voor nóg een maatje groter en zo was de A7 Sportback een feit.

De eerste ontmoeting met de A7 Sportback lijkt aanvankelijk een lichte teleurstelling. Goed, hij heeft een mooie, sierlijke koets, maar zo op het oog onderscheidt hij zich maar bar weinig van de A5 Sportback. En wil je dat, als je een kleine twintig mille meer hebt stukgeslagen dan die A5-rijder? Stap echter in de A7 Sportback en het gevoel dat je twintig mille te veel hebt uitgegeven, is meteen passé. Hij is een stuk ruimer en breder opgezet, je voelt aan alles dat je in een aanzienlijk grotere auto bent gaan zitten.
Audi heeft een reputatie hoog te houden van enorm volle en drukke instrumentenpanelen, maar de A7 zet op dat gebied een voorzichtig stapje terug en dat is wat ons betreft de juiste richting. Rust is nog ver te zoeken, al was het maar omdat het hele lijnenspel nog steeds erg druk en wat rommelig is, maar het oerwoud aan knoppen is aanzienlijk teruggedrongen en dat maakt de bediening van alles veel gemakkelijker en overzichtelijker dan in eerdere topmodellen. Veel credits voor die winst komen toe aan het touchpad, dat vorig jaar debuteerde in de A8.


Sportieve zitpositie
De stoelen kunnen heerlijk laag worden gezet voor een veelbelovende, sportief aanvoelende zitpositie. Het zijn bovendien uitstekende stoelen, lekker stevig en toch comfortabel. Schuiven we een plekje door naar achteren, dan is het toch net wat minder riant. Nee, aan het meubilair ligt dat zeker niet. Je krijgt riante fauteuils, afgescheiden door een brede middenarmsteun, en bovendien beschik je over een eigen, gescheiden klimaatregeling. Het is het ruimteaanbod waar je wat te veel op inlevert. Met een totaallengte van bijna vijf strekkende meters hadden de Audiontwerpers misschien toch wat meer uit die lengte kunnen halen. Maar goed,
dat die lengte onvoldoende naar de achterpassagiers ging, merk je bij de koffers dan weer des te beter. De laadruimte is ronduit gigantisch en daarnaast door de ook al gigantische laadklep ook nog eens uitstekend toegankelijk. Dat maakt deze A7 Sportback ook een interessant, veel leuker alternatief voor menig luxe combi.
De V6-motor draait op de snelweg met een bescheiden toerental en het is aan boord dan ook aangenaam stil. De Audi heeft adaptieve luchtvering en verandert de A7 in een zwevend tapijt. Comfort: ja. Hellen: ho maar. Voor de test-Audi geldt dat de optie-fee kwistig met haar toverstokje heeft rondgezwaaid. Zo is de auto voorzien van het Pro Line Plus-pakket. Daarmee heb je dan het MMI navigatie plus-systeem (met onder meer dat geniale touchpad), automatische airco met vier zones, parkeerhulp met achteruitrijcamera, Bose-surroundsystem, sfeerverlichting, verwarmde voorstoelen en een mooi lapje leer op de zetels. De comfortstoelen voor (geventileerd, elektrisch in alle richtingen verstelbaar en met onzichtbare massagehandjes) zijn ook een extra, net als de adaptieve luchtvering en het nachtzichtsysteem met voetgangerherkenning. Ten slotte heeft onze testauto aparte wielen met een inchje extra, allerlei accenten en panelen van edele materialen in het interieur, adaptieve cruisecontrol en meesturende
koplampen.

Signalement

Merk Audi
Model A7 Sportback 3.0 TFSI quattro
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 74.310

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.995 cc
Maximaal vermogen 220 kW / 300 pk bij 5.250 tpm
Maximaal koppel 440 Nm bij 2.900 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.969 mm / 1.911 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.914 mm
Massa leeg 1.760 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden255/45R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,2 s (fabrieksopgave: 5,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,9s
Brandstofverbruik 8,2 l/100km
CO2-uitstoot 190 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (40) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum