Audi A6 Avant 2.7 TDI (2005)
Met de achterbank in z'n normale stand heeft de A6 Avant een grote, regelmatig gevormde laadruimte. Er is geen tildrempel, zodat je spullen makkelijk naar binnen kunt schuiven. De leuning van de achterbank kan in ongelijke delen voorover klappen, maar de zitting blijft op z'n plaats, waardoor de laadvloer niet vlak is. Met de hele leuning voorover groeit de laadruimte tot 1.660 liter. De bekleding van de bagageruimte ziet er keurig uit, maar oogt kwetsbaar. De vloer kun je daarom omkeren, zodat een afwasbare bodem boven komt te liggen. De Audi heeft een railsysteem met telescopische stang om bagage vast te zetten. Ook andere accessoires om spullen op hun plaats te houden, kun je op het railsysteem klikken.
Cockpit
Als we achter het in hoogte en diepte verstelbare stuur plaatsnemen, zoeken we met de verstelmogelijkheden van de stoel de optimale zitpositie. De zetels zijn stevig, maar niet hard. Twee grote ronde klokken – de snelheidsmeter en de toerenteller – domineren het instrumentenpaneel dat optisch is verbonden met de middenconsole. De combinatie vormt een soort cockpit voor de bestuurder. Op de tunnelconsole vinden we een knop voor de bediening van het Multi Media Interface, kortweg MMI. Je kiest de functies als audio of navigatie met toetsen die ook een plaatsje op de tunnelconsole hebben. Pas daarna volgen exercities met de knop. De Audi heeft portiervakken van een redelijk formaat. In eerste instantie krijg je de indruk dat in de A6 een handschoenenkastje ontbreekt, maar je opent 'm met een knop op de middenconsole. De achterpassagiers beschikken over een flinke hoeveelheid beenruimte en hebben niet te klagen over gebrek aan hoofdruimte. Achterpassagiers kunnen hun spullen kwijt in bescheiden portiervakken. De afwerking van het interieur is voorbeeldig.
Hoog koppel
We starten de Audi A6 2.7 TDI en horen nauwelijks dat het een zelfontbrander is. Voor elke ontbranding wordt de dieselolie in een aantal nauwkeurig gedoseerde porties ingespoten. Het gevolg is dat de verbranding geleidelijker en daardoor stiller verloopt. Natuurlijk is er ook veel werk gemaakt van geluidsisolatie. Als je pittig wegsprint, merk je dat de voorwielen moeite hebben de aandrijfkracht op de weg over te brengen. De 2.7 TDI ontwikkelt een vermogen van 180 pk en een koppel van 420 Nm. De handgeschakelde versnellingsbak telt zes versnellingen. Hij laat zich vlot bedienen. De pook gaat soepel en trefzeker van verzet naar verzet. In ieder geval bij het opschakelen. Bij het terugschakelen moeten we wel eens zoeken naar de '3'. Veel hoef je niet te schakelen. Dankzij het hoge koppel dat al vroeg beschikbaar is, pakt de V6 makkelijk vanuit lage toerentallen op.
Op de snelweg realiseer je je dat de A6 alleen op de Autobahn kan laten zien wat hij werkelijk waard is. Rustig en comfortabel vervoert hij zijn inzittenden. Met een slecht wegdek weet het onderstel goed raad. Alleen korte oneffenheden worden soms voelbaar doorgegeven. Voor het snellere bochtenwerk draait deze station zijn hand niet om. Het koetswerk helt nauwelijks over. En mocht het echt iets te enthousiast gaan, dan is er een stabiliteitssysteem als vangnet.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A6 Avant 2.7 TDI |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 54.735 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.698 cc |
Maximaal vermogen | 132 kW / 180 pk bij 3.300 tpm |
Maximaal koppel | 380 Nm bij 1.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.933 mm / 1.855 mm / 1.463 mm |
Wielbasis | 2.843 mm |
Massa leeg | 1.695 kg |
Laadvermogen | 630 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.700 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,8 s (fabrieksopgave: 8,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,0 s / 5,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,7 s / 9,7 s |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 192 g/km |