Audi A6 2.8 5V (2000)
Managementbeslissing
Onze Audi A6 was een 2.8 5V. Z'n 2771 cc V6 is een heel moderne machine met per cilinder vijf kleppen, die in beweging worden gebracht door twee nokkenassen per cilinderrij.
Met 193 pk biedt hij een stevig vermogen en het koppel van 280 Nm mag er ook zijn. De Duitse V6 heeft deze maximale trekkracht al bij 3200 krukasomwentelingen paraat. De Audi A6 is standaard een voorwielaandrijver. Toch staat zijn motor in tegenstelling tot nagenoeg alle voorwielaangedreven auto's niet dwars voorin, maar in de lengterichting. Dat lijkt onlogisch. Maar het is nu eenmaal de politiek van Audi om z'n modellen - als quattro - ook met vierwielaandrijving te leveren en dan is het handiger als de machinerie noord-zuid in het vooronder is geplaatst.
Volgens Audi moet de A6 2.8 5V 236 km/h halen. Optrekken van nul tot honderd doet de hij, zo leren we uit de folder, in 8,1 s. Uiteraard zelf nog maar eens nagemeten. En wat bleek? Audi had over de sprintcapaciteiten van z'n product zeker geen te hoge verwachtingen gewekt, we klokten de A6 op acht seconden rond. De inhaaloefening dan, optrekken van 80 naar 120. In de vierde versnelling zette hij een tijd van 8,7 s neer. In vijf werd het 10,7 s.
Serene rust
Aan boord van een reislimousine hoort rust te heersen. Dat heeft Audi goed in de oren geknoopt. Als je flink gas geeft laat de V6 wel even vinnig horen dat hij hard aan het werk is, maar dat gebeurt heel beschaafd. En eenmaal op snelheid verdwijnt het motorgeluid helemaal naar de achtergrond. Wanneer er met constant snelwegtempo werd gereden bleek deze grote middenklasser keurig stil. De geluidsmeter registreerde bij 100 km/h slechts 64 dB en bij 120 nog altijd niet meer dan 67 decibel.
De besturing van de Audi vraagt wat gewenning. Hij werkt namelijk lichter dan je zou verwachten. Niettemin laat de A6 zich prima sturen. Heel vanzelfsprekend volgt hij de bevelen van de chauffeur op. Z'n wegligging is dik in orde. Vering en demping zijn vrij soepel afgestemd, maar niet week. Dat levert meestal gerieflijke ritten op. Alleen op slecht wegdek moeten de inzittenden op het punt comfort wat inleveren. Snelle bochten kan de Audi makkelijk aan, met gemoedelijk onderstuur bij hoog tempo. En als het te hard dreigt te gaan grijpt het standaard gemonteerde elektronische sperdifferentieel (EDS) in. Het maakt gebruik van het ABS en remt wielen af die hun grip dreigen te verliezen. Behalve van EDS is de A6 2.8 5V ook voorzien van ASR, wat staat voor AandrijfSlipRegeling, een systeem dat het doorslaan van de aangedreven wielen tegengaat. Schakelen? Niets op aan te merken. De pook gaat vlot genoeg, maar niet supersoepel, van verzet naar verzet.
Het leefgedeelte van de Audi A6 straalt beschaafde luxe uit. Dashboard en instrumentenpaneel zijn uitgesproken sober, maar zien er toch allerminst gewoontjes uit. De middenconsole is opvallend breed. Diegene die zich een Audi A6 aanschaft, bepaalt in belangrijke mate hoe het passagierscompartiment eruitziet. Er is keuze uit drie stijlen. Stuurwiel en pook zijn standaard in leer uitgevoerd. Bestuurder en bijrijder zitten in stoelen van kloek formaat die het lichaam goed van opzij ondersteunen. Naast front-airbags zijn ook zij-airbags standaard.
Een wagen als de Audi A6 is een echte reislimousine. Een auto waarin vier of zelfs vijf personen comfortabel lange afstanden kunnen afleggen. Van zo'n automobiel verwacht je dat hij mensen die achterin meereizen goed met ruimte bedeelt. En dat doet hij ook. De achterpassagiers kunnen over veel plaats voor de onderdanen en over voldoende hoofdruimte beschikken. Ook in andere opzichten worden ze goed bedacht. Ze hebben hun eigen ventilatieroosters en kunnen spullen opbergen in - bescheiden - portiervakken. Er zijn drie rolgordels en drie hoofdsteunen, die zich stuk voor stuk in hoogte laten verstellen.
De kofferbak is een reisauto waardig. Moet er meer mee, dan zijn een skizak en een in delen neerklapbare achterbank handige opties.
In de grote middenklasse is de Audi A6, zeker als 2.8 V6 niet de goedkoopste keuze, maar wel een geliefde. Ruimte en comfort zijn van hoge klasse en de dynamische rij-eigenschappen zorgen voor voldoende rijplezier. Een aanrader.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A6 2.8 5V |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 47.965 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.771 cc |
Maximaal vermogen | 142 kW / 193 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 280 Nm bij 3.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.796 mm / 1.810 mm / 1.452 mm |
Wielbasis | 2.760 mm |
Massa leeg | 1.435 kg |
Laadvermogen | 605 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.700 kg / 750 kg |
Banden | 205/55WR16Prijzen |
Topsnelheid | 236 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,0 s (fabrieksopgave: 8,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,7 s / 10,7 s |
Brandstofverbruik | 9,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 238 g/km |