Audi A6 2.4 5V (1998)

Nieuwe troef

Audi A6 2.4 5V
Audi's A6 is onder andere leverbaar met een nieuwe 2.4 V6 30-klepper. In combinatie met een 5-traps automaat die zich ook met de hand laat schakelen, lijkt dat een sterke troef. In deze test mag hij zich bewijzen.

De Audi A6 is met zijn sterk gebogen daklijn en z'n korte, afgeronde achtersteven een bijzonder gedurfd ontwerp. Want hoewel de A6, zoals dat van grote middenklassers verwacht wordt, een sedan is, geeft z'n korte kont hem iets van een hatchback. Nu kan Audi zich op het gebied van vormgeving ook iets meer permitteren dan de gevestigde merken in dit segment. Als het om motoren gaat, is er natuurlijk helemaal geen reden om de dingen bij het oude te laten. Stilstand betekent hier achteruitgang. Bovendien dwingen steeds strenger wordende milieueisen de fabrikanten tot het ontwikkelen van krachtbronnen die minder schadelijke uitlaatgassen produceren. Bij Audi is men al weer een tijd bezig met vijfkleppen-techniek; motoren met drie inlaat- en twee uitlaatkleppen per cilinder. Machines die het met twee kleppen per potje deden, maakten plaats voor de moderne multikleppers. Zo is de 2,6-liter twaalfkleps V6 die nog in de vorige A6 dienst deed, vervangen door een 2,4-liter V6 met dertig kleppen. Dat hij een vermogen van 121 kW/165 pk kan leveren en 230 newton-meter koppel produceert, is overigens niet alleen aan het grote aantal kleppen te danken. Ook een variabel inlaatspruitstuk en verstelbare nokkenassen dragen hun steentje bij.
Daarmee haalt hij volgens de fabriek een topsnelheid van 217 km/h. Het sprintje van 0-100 moet hij in 10,2 tellen afleggen. Onze meting bracht echter 10,7 s op de stopwatch. Bij de inhaaltest (80-120) noteerden we een flitsende 6,8 s.
Wagens waarbij het motor-vermogen naar de voorwielen gaat willen, bijvoorbeeld in snelle bochten, het liefst rechtuit. Ze zijn onderstuurd. Bij moderne automobielen is van deze neiging dankzij constructie en elektronica weinig te merken. Zo is de Audi A6 voorzien van een elektronisch sperdifferentieel (EDS). Dit systeem maakt gebruik van het eveneens standaard aanwezige ABS en remt wielen die hun grip dreigen te verliezen af. Het doorslaan van de aangedreven voorwielen wordt bovendien tegengegaan door ASR, wat staat voor 'Aandrijfslipregeling'. Ook dit systeem werkt via de ABS-sensoren. Wanneer het detecteert dat een aangedreven wiel wil gaan doorslippen, vermindert het heel even het motorvermogen. Het resultaat is in ieder geval dat je de Audi hard en strak door de bocht kunt sturen. En nu we het toch over sturen hebben: de besturing van de A6 voelt zo licht aan, dat je er beslist even aan moet wennen. Niettemin laat hij zich keurig exact mennen.

Comfort
De duidelijk op comfort afgestemde vering en demping laat het bij het rijden over bestrating van mindere kwaliteit een beetje afweten. Geen afbreuk aan het comfort doet in ieder geval het geluidsniveau in het interieur; hij is keurig stil.
De manier waarop dashboard en instrumentenpaneel van de A6 zijn vormgegeven straalt tegelijk eenvoud en klasse uit. Bestuurder en bijrijder zitten op ruime, stevige zetels die het lichaam van opzij goed ondersteunen. Ruimte voor losse spullen vinden we op diverse plaatsen. Maar het meeste steek je weg in flinke, openklapbare portiervakken.
Voor mensen die achterin meerijden is goed gezorgd. De Audi biedt meer dan voldoende beenruimte en aan hoofdruimte ontbreekt het niet. Drie rolgordels zijn standaard en hetzelfde geldt voor een drietal in hoogte verstelbare hoofdsteunen. Een middenarmsteun ontbreekt net zo min als portiervakken en ventilatieroosters. De kofferbak, tenslotte, kan een flinke hoeveelheid bagage aan.
Diverse items die tot de uitrusting van de Audi A6 2.4 behoren zijn al genoemd, maar voor de overzichtelijkheid willen we de belangrijkste nog even op een rij zetten. ABS, EDS en ASR dienen de actieve veiligheid. Een bijdrage aan de passieve veiligheid leveren airbags voor bestuurder en bijrijder en zij-airbags vóór. Het stuur is in hoogte en lengte verstelbaar. De voorstoelen kunnen in hoogte versteld worden; elektrisch nog wel. Elektrisch bedienbare ramen v--r en achter zijn aanwezig, evenals elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels. Ook de ruitensproeiers zijn elektrisch verwarmd. En natuurlijk is de wagen voorzien van elektronische wegrijblokkering.

Signalement

Merk Audi
Model A6 2.4 5V
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 43.154

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.393 cc
Maximaal vermogen 121 kW / 165 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 3.200 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.796 mm / 1.810 mm / 1.453 mm
Wielbasis 2.760 mm
Massa leeg 1.475 kg
Laadvermogen 605 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.700 kg / 750 kg
Banden205/55WR16Prijzen
Topsnelheid 217 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,7 s (fabrieksopgave: 10,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 10,7 l/100km
CO2-uitstoot 257 g/km

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum