Audi A5 Sportback 1.8 TFSI (2012)

Mooi en praktisch

Audi A5 Sportback 1.8 TFSI
Nog niet zo lang geleden kreeg de A5 van Audi een fikse opfrisbeurt. Deze Duitse D-segmenter kreeg niet alleen een nieuwe neus, maar ook modernere motoren en frissere techniek. Daarmee moet hij er weer een paar jaar tegen kunnen.

Audi heeft zeker met de huidige A4 in Nederland voet aan de grond gekregen in het luxe D-segment. Het voelde zelfs zo goed dat het merk sinds de huidige generatie de modellenlijn heeft uitgebreid met een coupé (de A5) en een hatchback (Audi noemt hem liever vierdeurscoupé), A5 Sportback genaamd.

We rijden de instapversie met een 1.8 TFSI-krachtbron. Deze viercilinder turbomotor is volgens Audi grondig herzien en komt, ondanks z'n vermogen van 170 pk en een maximumkoppel van 320 newtonmeter. Voorheen kwam je daarmee in aanmerking voor twintig procent fiscale bijtelling, maar sinds 1 juli helaas niet meer. Door toepassing van verschillende moderne technieken heeft Audi de CO2-uitstoot naar 136 g/km weten te verlagen. Zo is het blok voorzien van zowel directe als indirecte inspuiting. Bij deellast wordt de benzine in het inlaattraject gespoten, omdat dit minder energie kost. Vraag je meer vermogen, dan komt het FSI-systeem in actie en wordt de brandstof direct in de cilinder gespoten. Volgens Audi scheelt het in verbruik zeven procent ten opzichte van de vorige 1.8 TFSI.

De nieuwe krachtbron heeft een klein turbogat bij lage toerentallen, maar vanaf 2.000 tpm ramt de turbo erin. De motor beschikt over veel koppel en dat is te merken ook. De Audi-motor sleurt er flink aan en klinkt nog eens lekker ook. Bij deze prestaties kun je ook nog niet ontevreden zijn over het brandstofverbruik. Wij kwamen in onze test op een gemiddeld verbruik van 1 op 13,1.

Prima zesversnellingsbak

'Onze' A5 Sportback is voorzien van een handbak. Het S-tronic-systeem hebben we geen moment gemist, want deze zesversnellingsbak is werkelijk uitstekend. Mooie strakke slagen, nooit hakerig, maar ook nooit te week, zoals bij instapmodellen van de Volkswagengroep wel eens het geval is. Dit doet denken aan de handbak uit de Golf GTI en dat is een fijn apparaat. Hoewel Audi claimt dat de A5 sportiever dan zijn voorganger is, blijft het vooral een gemoedelijke auto, die tussen neus en lippen door ook best hard kan. Een heerlijk apparaat voor op de snelweg. De A5 is bij plotselinge koerswijzigingen nog steeds behoorlijk onderstuurd en bij hogere snelheden is er sprake van heel wat bodyroll.

De nieuwe stuurbekrachtiging is geen enorme verbetering. Het verschil in de mate van bekrachtiging is te groot; bij rangeren of parkeren stuurt hij prettig licht, maar zodra je tempo maakt, voel je de besturing zwaarder worden. Het verschil is ons te groot, zeker wanneer je Drive Select in 'Dynamic' zet.

Nog steeds koop je een Audi A5 niet voor het betere stuurwerk. Dat neemt niet weg dat de Duitse vierdeurscoupé er genoeg andere zaken tegenover zet. Zo is de kwaliteit van afwerking en materialen nog steeds indrukwekkend en is er volop keuze uit moderne hulpsystemen, zoals radargestuurde cruisecontrol en fraaie multimediasystemen mét levensechte kaarten uit Google Maps.

Verder is de A5 Sportback voortaan ook leverbaar met een volwaardige achterbank, waar voorheen slechts plaats was voor twee mensen of kinderzitjes. De A5 Sportback is dus praktischer dan ooit.

Oordeel

4 sterren

De A5 is een mooie en praktische auto en de 1.8 TFSI een prima krachtbron. De wegligging is uitstekend, het gevoel in het stuur minder.

Signalement

Merk Audi
Model A5 Sportback 1.8 TFSI 170pk
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 41.260

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.798 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 3.800 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.400 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.712 mm / 1.854 mm / 1.391 mm
Wielbasis 2.810 mm
Massa leeg 1.465 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden225/50R17Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,3 s (fabrieksopgave: 8,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,6 s / 5,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,6 s / 9,8 s
Brandstofverbruik 5,8 l/100km
CO2-uitstoot 136 g/km

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (52) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum