Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line S (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A5 Sportback 1.8 TFSI 170pk Pro Line S |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 75.000 km |
Eerste indrukken
- 400 km
+++ eerste indrukken +++
Enkele maanden geleden werd het tjjd om een nieuwe leaseauto uit te zoeken. Mijn werkgever heeft afgelopen jaren niet beknibbelt op het budget en heeft ook geen beperkte/voorgeschreven keuze mogelijkheden uit bepaalde merken/modellen. Opvallend is dat waar vier jaar geleden een BMW 3 of Audi A4 niet mogelijk was (met hetzelfde budget als nu) kan dat nu wel, schijnbaar zijn de leasemaatschappijen toch wat scherper aan het calculeren geslagen. Lang verhaal kort verwoord: de keuze viel dus uiteindelijk op een A5 Sportback. De keuze in middenklassers in hatchback is beperkt, weer een Insignia leasen had niet mijn voorkeur vanwege de motor in die auto. De A5 is natuurlijk wel duurder in de bijtelling maar de S-Edition actie haalde de scherpe kantjes er vanaf.
Exterieur:
De meningen zijn verdeeld over de facelift die de A5 met ingang van modeljaar 2012 heeft gekregen. Persoonlijk vind ik de nieuwe voorkant mooier dan de voor-facelift.
Deze keer voor een lichte lakkleur gekozen, na jaren donkere auto's weer eens toe aan iets anders en de snelwegen liggen al vol met grijze, donkergrijze en zwarte auto's.
Wat mij aanspreekt in de Audi is dat de lijnen, vouwen en knikken in het plaatwerk rustig/strak gehouden zijn. Dat was iets dat mij bv bij een BMW 3 helemaal niet bevalt.
Interieur:
Het interieur is helemaal top, een duidelijk verschil met de Insignia dat er ook niet verkeerd uitzag maar de afwerking, pasnauwkeurigheid was toch een stuk minder dan nu van de audi. Ook de weergave van de boordcomputer ziet er een heel stuk gelikter uit.
De audio installatie (Audi Sound System, een upgrade tov de standaard audio) klinkt niet beroerd maar het kan beter, wellicht moeten de speakers nog wat inspelen tot ze helemaal los komen, vooralsnog heb ik flink aan de klank regeling gedraaid om de iets blikkerige klankkleur warmer/aangenamer te maken.
De airco werkt prettig, de Insignia gaf veel maar relatief niet zo koele lucht om het interieur af te koelen. De airco in de audi geeft relatief weinig lucht maar wel een stuk koeler. Hierdoor is het lawaai van de aanjager een stuk minder en dat werkt comfort verhogend. De luchtroosters zijn ook zo te zetten dat de luchtstroom niet al te zeer (of helemaal niet) over je lijf stroomt.
Bediening:
Gaspedaal, koppeling & rem staan wat mij betreft goed en zijn ook goed te doseren. Ook de stoelen zitten prima, een diepe zit is mogelijk en dat heeft ook mijn voorkeur. Stuurverstelling is voldoende ruim.
Het stuur staat niet in het midden tov de bestuurder, het staat ietsjes naar links verschoven, ik blijf dat vreemd vinden. Bij de Insignia had ik het stuur wel recht tegenover mij staan.
MMI vergt toch wel wat gewenning, voor sommige zaken zoals voorkeuze radio zender oproepen zie ik toch liever een knop dan dat ik door de menu's moet wandelen. Waar alle knoppen en hendels van de auto in de bediening heel solide aanvoelen lijkt de centrale draaiknop van het MMI systeem juist heel wiebelig en nerveus.
Opvallend is hoe verschillende merken zaken benaderen: op de Insignia stond de Hill-Hold functie altijd aan, je kon hem niet eens uitschakelen. Bij audi moet je deze functie altijd zelf activeren na het starten van de wagen. Waar de Insignia navigatie altijd direct de kaart toont, bij audi kom je steevast in het scherm om een reisdoel in te voeren en moet je hem ook handmatig in de kaartweergave zetten. Na het starten van de auto om weg te rijden: In de insignia werd de handrem altijd los gelaten als je gas gaf. Bij de audi doet hij dat alleen als je de handrem er op hebt gezet voor je de wagen van contact zet. Zet je de handrem er op nadat de wagen van contact is gezet: bij het starten van de auto moet je zelf eerst de handrem loslaten.
Motor:
Naast het interieur is ook de motor wel een hele vooruitgang voor mij tov de Insignia (zie die review), deze motor loopt een heel stuk mooier en de krachtontwikkeling is ook veel aangenamer. Dat deze motor meer koppel heeft merk je heel goed, dat hij 10Pk minder heeft merk je niet.
Ik moet wel zeggen dat de motor stationeer niet heel trillingvrij loopt, wellicht dat het wat beter wordt na wat meer km's gereden te hebben en de motoronderdelen zoals de zuigerveren wat meer zijn ingelopen.
Normaal meerijden en accelereren gaat puur op het koppel, hoge toerentallen zijn niet nodig waardoor het in de wagen lekker stil blijft.
Rijden:
Ondanks dat deze A5 een S-Line onderstel heeft en nog iets plattere banden dan de Insignia 245/40 tov 245/45 is het comfort prima. De wagen veert/dempt zelfs comfortabeler dan de Insignia met zijn standaard onderstel.
Vooralsnog merk ik niks van de problemen met de stuurinrichting/koersstabiliteit. De wagen loopt op de snelweg goed rechtdoor. Het stuurgevoel kan beter maar om daar voordeel uit te halen moet je de grenzen van het toelaaatbare opzoeken, voor normaal gebruik is het gewoon goed genoeg.
Tijdens de eerste avondrit viel mij op dat de wagen het licht veel breder en verder naar voren werpt dan de Insignia (met Adaptief licht). Bij de eerste tegenliggers verwachtte ik lichtsignalen dat ik ze verblinde maar die bleven uit. Het zal dus wel goed zijn. Aan het einde van de rit kon ik maar een ding concluderen, ik heb het adaptief licht en in bochten meedraaiende licht geen minuut gemist.
The Bottem Line:
Vooralsnog zeer tevreden over mijn keuze, in details is deze wagen iets minder luxe dan de Insignia (niet volledig leer, geen elektrische stoelverstelling met geheugen, geen adaptief licht) maar die heb ik ook nog niet gemist.
Ingereden?
- 1.600 km
Na 1600Km loopt de motor stationair een stuk rustiger en soepeler. Doordat er weinig motorgeluid doordringt zit ik vaak een versnelling te laag, niet leuk voor het verbruik :-)
De ASS geluidsinstallatie, zeker ook omdat het een upgrade is, kan best beter, geen gebrek aan lage of hoge tonen maar het middengebied klinkt nogal blikkerig/koud en is wat mij betreft voor verbetering vatbaar. Ik hoor dat vooral als ik naar de radio luister (zender maakt niks uit). De klank van goed gecodeerde MP3's klinkt wat beter. Een 'ouderwetse' audio-cd heb ik nog niet beluisterd.
Na een regenbui ontdekt dat regengootjes boven de portieren wellicht toch niet verkeerd zouden zijn: het dak stond vol druppels water en bij het openen van het portier liep een straaltje water naar binnen :-(
Al weer bijna 2 jaar
- 35.000 km
Al weer bijna 2 jaar verder met deze auto. Ik had eerder al eens een update willen plaatsen maar er valt eigenlijk niets te melden.
Ik had vorig jaar last van een rammeltje in het portier en dat bleek een los boutje/moertje te zijn dat door de dealer met wat Loctide weer is vastgezet.
Van de veel besproken stuurproblemen heb ik nog steeds niks gemerkt. Olie verbruik is nihil, nog nooit hoeven bij te vullen en het benzine verbruik ligt volgens de boordcomputer op een 1:16
En al weer het einde in zicht.
- 75.000 km
Zo, nog drie maanden en de A5 gaat terug naar de leasemaatschappij. Tijd om nog eens even terug te kijken op bijna 4 jaar Audi A5
Na de laatste update hier zo'n 2 jaar geleden is er eigenlijk weinig nieuws te melden en kan ik het kort houden.
Motor/versnellingsbak: geen storingen of defecten gehad, olie verbruik is nihil, nooit tussen beurten zelf hoeven bij te vullen. Verbruik zit op een 7.2ltr/100Km. Beter dan ik verwacht had. Koppeling en versnellingsbak voelen aan als op de eerste dag.
Carrosserie: op heel slechte wegdekken meen ik het laatste jaar wel eens vaker een klein rammeltje of kraakje te horen, maar dat zal niet vreemd zijn ook gezien het sportonderstel en de 18" wielen.
Interieur: De bekleding ziet er nog als nieuw uit. Alleen de bovenkant van het portier waar ik vaak mijn elleboog op laat rusten laat een glimmend plekje zien waar de kunststof haar matheid wat verloren heeft.
Rijden: Ik vond het niet de auto met de beste rechtuit loop, had altijd het gevoel dat ik vaak kleine correcties moest doen (tov de vorige auto, Insignia). Tot vrij recent had ik geen last van het welbekende euvel met de stuurinrichting: hakerig gevoel. Maar heb dat sinds januari nu 3 keer gevoeld, in alle drie de keren verdween het na ene kwartiertje. Sportonderstel en 18" zijn niet ongenietbaar maar ik wens mij nu toch wat meer comfort. Ook bij instappen valt op dat je wel erg diep zit, laatste jaar heb ik meer en meer het gevoel dat ik er in en uit moet klauteren (je we worden ouder).
In mijn ogen nog steeds een heel fraaie auto en als dat met de stuurinrichting niet erger wordt zal de volgende eigenaar er nog jaren veel plezier aan beleven.
Weer een A5? De nieuwe is weer erg mooi maar is ook erg duur geworden en ergens moet je een streep trekken als berijder qua bijtelling en als werkgever bij het lease budget.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.