Audi A3 3.2 quattro Ambition (2004)
Een tikje vervelend
Deze A3 heeft een 3,2-liter V6-motor, waarvan het vermogen maar liefst 250 pk is, en het maximumkoppel 320 newtonmeter. En dat bij slechts 2.800 tpm. Toch ziet de A3 er uit als een gewone hatchback; ondanks het forse lichtmetaal, de grote luchthapper onder in de voorbumper en verstralers ziet de A3 er niet écht agressief uit. Het is vooral een mooie, strakke, gelikte auto.
De toon die aan de buitenkant is gezet, wordt ook binnenin doorgevoerd. In de Audi voert kunststof de boventoon, met hier en daar een aluminium- of koolstofvezelaccent. Het gestoelte en de portieren zijn bekleed met alcantara en leer. Ze bieden aan alle kanten meer dan voldoende steun en je zit altijd zeker in je zadel. De instrumenten in de Audi zijn helder en alles is heel vanzelfsprekend geplaatst. Leuk detail vormen de draaibare ringen rond de ventilatieroosters, waarmee je de luchtstroom kunt regelen.
De afwerking schatten we hoog in, maar het oogt allemaal niet erg exclusief. Veel potentiële kopers zal het worst zijn, maar de A3 heeft vijf zitplaatsen. Achter de achterbank vind je een keurig afgewerkte, maar niet al te grote kofferruimte. Je kunt de achterbank in delen neerklappen voor extra bagageruimte.
Onderhuids wordt het grote verschil natuurlijk gevormd door de aandrijving en transmissie: vierwielaandrijving, gecombineerd met de voor Audi unieke DSG-versnellingsbak. Dit is een zestrapsautomaat met twee hoofdassen, met elk een lamellenkoppeling. Welke versnelling er ook gebruikt wordt, de volgende staat altijd stand-by. Voordeel daarvan is dat er tijdens het opschakelen geen onderbreking van de aandrijving is, zodat er geen vertraging optreedt. Zelf van verzet wisselen kan met de keuzehendel in de handstand, maar 't is leuker daarvoor de flippers aan het stuur te gebruiken.
Hoewel de A3 behoorlijk strak geveerd is, neemt 'ie korte hobbels vrij soepel. Keerzijde is dat de Audi ook iets overhelt in bochten. De stuurinrichting is met tweeënhalve omwenteling van uiterst links naar uiterst rechts niet indirect, maar je voelt niet perfect wat de voorwielen uitspoken. De A3 weet best raad met snelle bochten, maar gaat het té hard, dan krijgt de vierwielaangedreven Audi de neiging om naar de buitenkant van de bocht te schuiven. Aandrijfkrachten in het stuur schitteren door afwezigheid en het gaat allemaal zó zonder drama of sensatie, dat het geheel na verloop van tijd een beetje steriel aanvoelt. Misschien is de perfect werkende DSG-bak daar mede debet aan; die neemt toch wat van de actieve rijsensatie weg.
De A3 is een toonbeeld van beschaving. Stationair hoor je de V6 vrijwel niet, daarboven is er slechts een donker gezoem en pas bij volgas klinkt er een mooie, iets schorre, hoogfrequente brul. Leuk, maar geen kippenvel. Dankzij de quattroaandrijving doet zich geen wielspin voor en de snelheidsbeleving is daardoor ook niet zo heftig. Maar zijn tijd voor de sprint van 0 naar 100 km/h is slechts 6,5 seconden. Versnellen gaat tot zo'n 200 km/h echt met speels gemak. En op de tussenacceleraties ramt hij binnen 4,5 seconden van 80 naar 120 km/h. Zet je de bak in de sportstand, dan snoep je daar nog eens een halve tel vanaf. Remmen doet de A3 gelukkig uitstekend, zodat je ongewenste confrontaties met medeweggebruikers prima kunt voorkomen.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A3 3.2 quattro Ambition |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 45.590 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.189 cc |
Maximaal vermogen | 184 kW / 250 pk bij 6.300 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.203 mm / 1.765 mm / 1.421 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.525 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,5 s (fabrieksopgave: 6,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,0s |
Brandstofverbruik | 9,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 238 g/km |