Test: Audi A3 3.2 quattro (2003)
Nog geen S waard
Even over vroeger. Vroeger had je de Audi S3. Voorzien van een turbomotor met 225 pk. Daarmee kon je héél behoorlijk meekomen met het verkeer. Nu is er een nieuwe Audi A3 en het zou nogal logisch zijn als dan de snelste versie – met V6 van 250 pk – opnieuw S3 zou heten. Maar nee, daar is de auto nog niet rijp voor, vindt Audi. En dat is nog terecht ook.
De nieuwe snelle A3 heet gewoon A3 3.2 quattro alsof het een doodnormale auto is zonder poespas. De naam S3 wordt nog even bewaard voor een auto die nóg meer in huis heeft. Hoe verwarrend dat ook mag klinken, een doodnormale A3 is de 3.2 natuurlijk niet. Onder de motorkap een V6 van 3,2-liter waarmee de dikste TT (zie kader) furore maakt en waar Volkswagen de Phaeton en Golf R32 mee uitrust en hij is intussen ook bij Porsche beland voor de Cayenne. De V6 is op zich nog een beetje een vreemd ding ook. Om hem geschikt te maken voor plaatsing in 'n compacte auto als de A3 of de Golf is gekozen voor een blokhoek van 15 graden. Beide cilinderrijen staan dus heel dicht bij elkaar waardoor de motor compact bleef en dwars voorin paste.
Om te voorkomen dat je voor ieder wissewasje je voorbanden in rook ziet opgaan, wordt de V6 standaard voorzien van quattro-vierwielaandrijving. Standaard worden de aandrijfkrachten via een zesversnellingsbak op de wielen over gebracht, maar voor de A3 3.2 kun je ook de geavanceerde DSG-versnellingsbak bestellen.
Niet nerveus
En met die A3 3.2 DSG gingen we op pad voor een eerste indruk. En na een paar uurtjes sturen door Zuid-Duitsland kunnen we wel begrijpen waarom de 3.2 geen S3 is. Door de turbomotor gedroeg de oude S3 zich veel opgefokter. Z'n prestatiepieken waren te vinden in kleine toerengebieden terwijl de V6 het koppel heel geleidelijk uitsmeert. Nerveus is 'ie dus absoluut niet. Dat wil niet zeggen dat 'ie niet snel is. Integendeel, hij is bloedjesnel en de begrensde top van 250 km/h bewijst dat. Op de 0 naar 100 is 'ie met 6,5 seconden precies een tiende sneller dan de laatste S3. Met de DSG-bak is 'ie nóg een tiende sneller. Aan prestaties dus geen gebrek.
Maar het is de manier waarop die 'm doet afzien van de titel 'S3'. De eigenschappen van de V6 zijn prettig. Hoog of laag toerental, hij weet altijd wel raad met een ferme druk op het gaspedaal. Veel aandacht kreeg het geluid van de auto. Hoe moet 'ie klinken? Stil en beschaafd zoals in de Phaeton? Rumoerig en brutaal als in de R32? Venijning en scherp als in de TT? Kortom, wat voor geluidskarakter past bij zo'n auto? Audi koos voor een warme brom, met een snerpje erin als je flink van kiet gaat. Wie bekend is met het geluid van de zescilinders van BMW zou met zijn ogen dicht wel eens in verwarring kunnen raken als 'ie oor in oor stond met deze A3.
Ietsje sneller nog
Het weggedrag van de A3 3.2 quattro is prima in orde. Hij is stevig geveerd en licht daardoor als een plank op de weg. Met de vierwielaandrijving heb je grip van hier tot Tokio en de besturing is lekker precies. Daarbij kun je vrij eenvoudig een goede zitpositie vinden en dus is het sturen in de A3 een feest. Voor 2.600 euro extra kun je de zesbak laten vervangen door de direct shift gear. Dan krijg je een hightech-bak die vliegensvlug door z'n verzetten heen gaat. Het DSG-principe is eerder uitgelegd in AutoWeek, maar het komt er in op neer dat je twee drieversnellingsbakken hebt. De ene bak heeft de versnellingen 1, 3 en 5; de ander heeft 2, 4 en 6. De grap is dat als je de 1 inschakelt hij automatisch ook vast de tweede versnelling klaarzet. Druk je de pook in + ten teken dat je wilt schakelen, dan hoeft de motor niet ontkoppeld te worden, maar dan verschuiven de aandrijfkrachten gewoon naar de andere bak. En dat doet 'ie sneller dan je gewoon met een handbak zou kunnen. De winst voor de bestuurder zit 'm erin dat je net iets sneller bent op de sprint, maar eerlijk is eerlijk, dat voordeel is te verwaarlozen. Aan de andere kant zit er ook een automaat-stand op en die is heel verfijnd.
De Audi A3 3.2 quattro staat vanaf oktober bij de Nederlandse dealers voor een vanaf prijs van 41.890 euro. De DSG is vanaf januari verkrijgbaar voor € 44.490.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A3 3.2 quattro Ambition |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 45.590 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.189 cc |
Maximaal vermogen | 184 kW / 250 pk bij 6.300 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.203 mm / 1.765 mm / 1.421 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.525 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,4 s |
Brandstofverbruik | 9,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 238 g/km |