Audi A3 1.8 5V Turbo 180pk Ambition (2002)

Brave burger of kwajongen?

Audi A3 1.8 5V Turbo 180pk Ambition
Hij ziet er tamelijk braaf uit, de Audi A3. Maar vergis je niet, de A3 laat met z'n 180 pk menigeen in het stof bijten. Het is helemaal niet zo doorsnee als het misschien wel lijkt. Rij dus mee voor een automobiel rondje 'belletje trekken'.

De Audi A3 is ontworpen voor mensen met een jong hart, dat zie je zo. Twee deuren, dikke kont, lage neus, lekker dicht op het asfalt en gewoon niet te groot. Heb je meer nodig? Nee, toch? Maar heeft de auto zélf nog wel een beetje pit? Dát gaan we nu uitzoeken door een Audi A3 1.8T aan de tand te voelen. Het Volkswagen-concern, waar Audi onderdeel van uitmaakt, is een meester in understatements. Want slechts door de hoofdletter T in de typeaanduiding achter op de A3 rood te kleuren is het uiterlijke verschil te zien tussen deze, met 180 pk vermogen, en de 'zwakkere broeder' met 'maar' 150 pk. Goed, goed, ook de banden zijn een centimetertje breder en op de versnellingspook staat een extra cijfer te lezen vanwege de zesbak. We rijden trouwens met een A3 Ambition die standaard onder meer een sportiever interieur en onderstel heeft dan de Attraction-basisuitvoering.

Hoe zit het met het kloppende hart onder deze motorkap? Als basis dient de viercilindermotor met vijf kleppen per cilinder die het merk al jaren gebruikt. Er werd een turbocompressor gemonteerd, waardoor het vermogen behoorlijk werd opgeschroefd. U twijfelt nog een beetje aan het sportieve karakter? Ook voor de Golf GTI wordt deze motor gebruikt, dat zegt wel iets.

Zenuwachtig getrek

Met een turbo krijgt een auto al gauw twee gezichten. Wie het gaspedaal rustig bedient, krijgt er een tamme A3 voor terug. Maar trap je 'm tot op de plank, dan word je na een korte aar-zeling getrakteerd op een zacht fluitsignaal van de turbo en is het net of de auto naar voren wordt getrokken. Zo gaat het met deze A3: bij volgas gebeurt er eerst even niet veel, maar zodra de naald van de toerenteller boven de 2.000 komt, krijg je een enorme duw in je rug. Heb je geen zin in dat zenuwachtige getrek en geduw, dan moet je lekker vroeg schakelen en de naald van de toerenteller een beetje linksonder houden. Helemaal geruisloos is deze motor trouwens niet. Bij constante snelheden is hij goed te horen met 'n vrij doordringende dreun. Dat doet een beetje afbreuk aan het comfort.

Met zo'n puist vermogen onder de kap is de A3 natuurlijk watervlug. Kijk maar naar de acceleratiecijfers. Maar waar hij het moet afleggen, is wanneer je met al dat vermogen de bocht in gaat. Want dan blijkt dat zelfs het sportonderstel van de Ambition-uitvoering nog hartstikke comfortabel is. Hij zakt diep door zÕn veren en zoekt in rappe bochten graag de buitenkant op. Typisch natuurlijk voor een voorwielaandrijver, maar we vinden deze neiging toch iets te heftig voor de sportievere auto die de A3 pretendeert te zijn. Bovendien wil bij het uit-accelereren het binnenste voorwiel z'n grip wel eens verliezen.

Schakelen gaat heel goed; niet al te lange slagen van de pook, hij voelt trefzeker aan én je hebt een zesbak. Dat zesde verzet is op een ritje over de snelweg een prima idee. De toch al wat lawaaiige 1.8 houdt zich dan een stiller. De besturing is fijn.

In het interieur is niet veel jeugdige frivoliteit te vinden. Zeker niet in het donkerblauw dat wij tot onze beschikking hebben. Maar eerlijk is eerlijk, Audi biedt 'n vuistdik optieprogramma aan met ontelbaar veel bekledingssoorten en kleuren. Maar de basis, die blijft staan. En die is strak. Neem de kraakheldere opmaak van de wijzerplaten. Grote duidelijke cijfers, mooi blauwgrijs verlicht in 't donker en in het midden een rood display met info over het verbruik en de buitentemperatuur. De stoelen zijn goed te verstellen, het stuur en de gordels ook, dus een lekkere zit kunnen we wel vinden. Een persoonlijk minpuntje vinden we de vorm van de rugleuning van de sportstoelen. Verder veel lof voor de kwaliteit van de materialen en de degelijkheid waarmee het in elkaar zit. Gewoon top, maar dat mag natuurlijk ook wel voor ruim 31.000 euro.

Een auto met twee deuren heeft doorgaans niet zo veel ruimte op de achterbank. De Audi is daarop geen uitzondering. De ruimte houdt niet over en het is moeilijk om je voeten kwijt te kunnen onder de voorstoel.

Een kwajongen is het zeker. Want de Audi A3 1.8T houdt van een snel ritje. Het sterke punt van de Audi zit 'm natuurlijk in het vermogen, waarmee je veel mensen in hun hempie zet. Daarentegen is het onderstel wat aan de comfortabele kant.

Signalement

Merk Audi
Model A3 1.8 5V Turbo 180pk Ambition
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 31.160

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 132 kW / 180 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 235 Nm bij 1.950 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.152 mm / 1.735 mm / 1.427 mm
Wielbasis 2.513 mm
Massa leeg 1.155 kg
Laadvermogen 585 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 620 kg
Banden205/60VR15Prijzen
Topsnelheid 228 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,0 s (fabrieksopgave: 7,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,0 s / 9,8 s
Brandstofverbruik 7,8 l/100km
CO2-uitstoot 187 g/km

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum