Test: Alfa Romeo Stelvio (2020)
Bits en bites op orde
Als het om aandrijf- en ondersteltechniek gaat, kunnen Alfa Romeo’s Giulia en Stelvio zich met de beste meten. Infotainment en rij-assistentie zijn echter niet de sterkste punten van de deze Italianen, althans tot voor kort. Alfa is druk bezig met een serieuze inhaalslag.
Voor modeljaar 2020 geeft Alfa Romeo de Giulia en Stelvio een serieuze update. Het gaat hierbij vooral om uitbreiding van de elektronica: zowel infotainment als rij-assistentie worden naar een hoger plan gebracht. Wie speurt naar nieuw vormgegeven bumpers, een grotere grille of smallere koplampen doet dat tevergeefs. De update is duidelijk bedoeld om weer in de pas te lopen met de concurrentie waar touchscreens en rijbaanassistenten al jaren vanzelfsprekend zijn. Hiervoor is de hulp ingeroepen van Marelli en Bosch.
De eerste kennismaking met de nieuwe systemen hebben we in de Stelvio 2.0 Turbo Q4 met een 280 pk viercilinder, maar we hadden daar net zo goed de Giulia voor kunnen gebruiken. De updates zijn namelijk voor beide modellen gelijk. We hebben het dan overigens alleen over de versies met viercilinders, voor de brute Quadrifoglio-varianten met hun 510 pk V6’en volgen de updates later.
ONTZORGEN
Evenals het uiterlijk zijn ook het onderstel en de aandrijftechniek ongemoeid gelaten. Dit betekent dat de Stelvio nog net zo fijn rijdt als voorheen. Afstemming van wielophanging en aandrijfelektronica sluit onveranderd goed aan op een dynamische rijstijl. En het mooie is … ondanks dat het een vierwielaandrijver met de nodige elektronische vangnetten is, geeft Alfa je evengoed genoeg vrijheid om de grenzen op te zoeken. Een stapje opzij van de achterkant wordt niet meteen gevolgd door een elektronische ingreep.
Uiteraard kan het ook rustiger aan en dan is de auto nu ook in staat om een deel van je bestuurderstaken over te nemen. Daartoe hebben ze bij Alfa gewinkeld in de schappen van Bosch. Zonder problemen houdt de elektronica de auto zelfstandig binnen de rijbaan en wordt de snelheid aangepast aan het tempo van de auto die voor je rijdt (of aan wat de on board-camera’s op de borden langs de weg zien staan). We kennen het van andere merken en het werkt nu ook bij Alfa Romeo, zonder problemen.
KWESTIE VAN GEDULD
Het infotainmentsysteem was bij de Giulia en de Stelvio niet bepaald vooruitstrevend. De bediening werkte niet echt intuïtief en de functionaliteit liet te wensen over. In samenwerking met Marelli heeft Alfa nu een flinke stap voorwaarts gezet. Er kan voortaan veel meer informatie in beeld gebracht worden, het systeem reageert sneller en de menustructuur werkt logischer. Om te beginnen is het multimediascherm voortaan een 8,8-inch touchscreen en het prettige is dat – voor wie daar prijs op stelt – het systeem ook nog gewoon met de grote controller op de middentunnel te bedienen is. De widgets van de diverse functies zijn overzichtelijk naast elkaar in beeld te brengen en naar persoonlijke voorkeur in te delen.
Bij de nieuwe functionaliteit hoort ook meer connectiviteit. Een deel van die connectieve functies is al direct beschikbaar, maar helaas is nog niet alles klaar. Wie volledig connected wil zijn, moet z’n geduld bewaren tot na de zomer van 2020. Maar dan heb je wel een Alfa die weer helemaal bij de tijd is.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Feilloze assistentie
- +Intuïtieve bediening
- -Pas later op de quadrifoglio’s
- -Nog niet alle functies beschikbaar
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Stelvio 2.0T GME AWD Veloce 280pk | Pano-dak | Harman/Kardon | Adapt. cruise
- 2023
- 26.610 km

Alfa Romeo Stelvio 2.0 T AWD Veloce | Ad.Onderstel | BTW | TI-dif. | 21 inch | Ad.Cruise | Giallo
- 2021
- 56.592 km

Alfa Romeo Stelvio 2.0 T Q4 Ti | Verde Visconti | Leder pack | Adaptive cruise | 1e eig. | Clima | 20 inch lmv | Uniek |
- 2021
- 57.508 km