Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Alfa Romeo
  • Spider

Alfa Romeo Spider 1.8 Twin Spark 16V (1998)

Openluchttheater

Alfa Romeo Spider 1.8 Twin Spark 16V (1998)
  • Autotest
30 mei 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Wil je bekijks? Stap dan in een gele Alfa Spider. Legio enthousiaste reacties van het publiek op deze 'auto zonder plankenkoorts'. Een kleine facelift en een andere basismotor moet nog meer mensen naar dit theater gaan trekken.

Of je met de Alfa Romeo Spider nu open of dicht rijdt, hij gaat aan vrijwel niemand onopgemerkt voorbij. Iedereen draait zich onwillekeurig toch nog even om. Dat is ook niet zo vreemd. Koplampjes die brutaal naar voren loeren, een 'vouw' die in de voorste wielkast begint en diagonaal over de auto naar het cabriodak loopt. En kijk eens naar de strakke lijnen van de achterkant, met achterlichten die over de hele breedte lopen. En dan de kleur: Giallo Zoe, een gele metallic-kleur die 'm juist in de zon erg goed staat. Een auto die dus graag gezien wil worden.
De Alfa Spider is de cabrio-versie van sportcoupé GTV. Beide auto's kwamen een jaar of drie geleden op de markt en onlangs werden ze opgefrist en er kwam een motor bij aan de basis: de 1.8 uit Alfa's jongste aanwinst, de 156. Dat maakt hem twaalf mille goedkoper dan de tweeliter, het grootste nieuws vinden we dus onder de motorkap.
Daaronder ligt een 1747 cc metende viercilinder met vier kleppen per cilinder en dubbele bovenliggende nokkenassen, net als vrijwel elke Alfa viercilinder met dubbele ontsteking.
De 1.8 is goed voor 106 kW (144 pk) bij 6500 tpm. Voor het maximale vermogen zul je dus flink moeten trappen en helaas gaat dat niet samen met een vette sound uit de uitlaat. Hij klinkt erg gewoon, constateren we teleurgesteld.
Om te presteren moet je inderdaad alles uit de kast halen: flink planken. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 gaat net binnen de tien tellen: 9,9 s.
In het dagelijkse verkeer zul
je zelden dit soort prestaties moeten leveren. Juist tijdens normale ritten valt op dat de motor in de lage toeren wat te kort komt. Het is alsof hij onder de 3000 tpm een beetje inhoudt, want pas als de naald van de toerenteller de 3 passeert, komt er snelheid in de Spider. Voor relaxed cabrio-rijden voldoet de motor prima; wie sportieve prestaties verlangt van deze zwaargewicht zal een grotere motor moeten nemen. Een gemiddeld verbruik van net boven 1 op 10 is acceptabel.

Felle zon

Aan de buitenkant van de auto vinden we nog een paar wijzigingen. Al moet je drie keer kijken om ze te ontdekken. Bij de 'nieuwe' Spider zijn de dorpels en onderkanten van de bumpers in de kleur van de auto, dat was vroeger zwart. Bovendien vinden we voor een andere grille, nu met chromen omlijsting. Wat ingrijpender zijn de veranderingen in het interieur. De klokken kregen een zilver randje en ook de middenconsole werd zilvergrijs gespoten - wat in de felle zon weleens hinderlijk reflecteert. Er zijn allerlei knoppen en metertjes geleend uit de 156, zodat de dashboards nu sterk op elkaar lijken. Op de foto ziet u een blauw lederen interieur. Dat kost liefst zo'n f 5.500 extra en Alfa doet er dan een dito gekleurde cabrioletkap bij.
Ondanks al dat moois verliep 'n weekje Alfa Spider niet geheel vlekkeloos. Al de eerste dag brachten we een ongewenst bezoek aan de garage. In het dashboard lichtte het airbag-waarschuwingslampje op en ging niet meer uit. In de werkplaats werd de computer gereset en werden de airbags weer geactiveerd. Ook had de gele Spider af en toe moeite met starten; hij wilde gewoon niet aanslaan. Even rust en dan ineens deed 'ie het wel zonder mekkeren.
De cabriokap zorgde af en toe ook wat voor irritaties. Het is moeilijk om 'm in je eentje goed wind- en waterdicht te sluiten. Het bleek dat de bevestigingshaakjes op de verkeerde gaatjes inhaken. Misschien is het een gevolg van nieuwigheid, misschien is de kap gewoon te klein.
Toch konden deze mankementen de pret niet drukken. Want rijden doet 'ie perfect. Hij is koersvast en ook in bochten geeft hij geen krimp. Van onderstuur is nauwelijks sprake en voor een cabrio is de Spider behoorlijk stijf. Alleen op heel slechte klinkerwegen tordeert hij wat, maar niet hinderlijk.
De toevoeging van een 1.8 heeft vooral prijstechnische gevolgen. Dat wil niet zeggen dat de Spider een koopje is, voor een paar mille minder heb je bijvoorbeeld een flinke Mazda MX-5. Toch ook een auto die behoorlijk wat rijplezier biedt. Maar het uiterlijk van een Spider... daar kan toch niemand tegenop?

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model Spider 1.8 T.Spark 16V
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 31.515

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.747 cc
Maximaal vermogen 106 kW / 144 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 169 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.285 mm / 1.780 mm / 1.315 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.325 kg
Laadvermogen 285 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden195/60WR15Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s (fabrieksopgave: 9,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,9 s / 14,5 s
Brandstofverbruik 8,9 l/100km
CO2-uitstoot 213 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Alfa Romeo Spider
Alfa Romeo Alfa Romeo Spider

Uitgelicht aanbod

    Alfa Romeo Spider 2.0 TS elektrische kap

    Alfa Romeo Spider 2.0 TS elektrische kap

    • 2002
    • 86.064 km

    € 7.950

    Alfa Romeo Spider 2.0 T.Spark 16V Lusso

    Alfa Romeo Spider 2.0 T.Spark 16V Lusso

    • 2000
    • 128.292 km

    € 8.950

    Alfa Romeo Spider 2.0 JTS

    Alfa Romeo Spider 2.0 JTS

    • 2003
    • 232.152 km

    € 5.500

Meer Alfa Romeo Spider occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo Spider specificaties
  • Alfa Romeo Spider occasions
  • Alfa Romeo Spider video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo Spider tests
  • Alfa Romeo Spider gebruikersreviews
  • Alfa Romeo Spider index
PREMIUM
Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Het lijkt soms wel alsof niet alleen de leeftijdsgrens van vijftien jaar als voorwaarde geldt...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 1.8 T.Spark 16V (1998)

    Alfa Romeo Spider 1.8 T.Spark 16V (1998)

    • 24 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 1750 Turbo Sport (2010)

    Alfa Romeo Spider 1750 Turbo Sport (2010)

    1
    • 4 april 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 2.0 (1992)

    Alfa Romeo Spider 2.0 (1992)

    11
    • 17 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 2.0 (1992)

    Alfa Romeo Spider 2.0 (1992)

    10
    • 21 juni 2019
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 2.0 T.Spark 16V L (2001)

    Alfa Romeo Spider 2.0 T.Spark 16V L (2001)

    38
    • 26 mei 2018
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 3.0 V6 (1995)

    Alfa Romeo Spider 3.0 V6 (1995)

    3
    • 15 februari 2018
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 2.2 JTS (2009)

    Alfa Romeo Spider 2.2 JTS (2009)

    11
    • 13 februari 2015
meer reviews
Klokje rond Alfa Romeo Spider

Klokje rond Alfa Romeo Spider

57

Bij mannen steekt, volgens de overlevering, rond het veertigste levensjaar de midlifecrisis...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: coupé/cabrio

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    21
    • 11 november 2020
  • Alfa Romeo Spider 2.0 - Op de Rollenbank

    Alfa Romeo Spider 2.0 - Op de Rollenbank

    55
    • 5 april 2018
  • Nieuws
    Facelift Friday: Alfa Romeo Spider

    Facelift Friday: Alfa Romeo Spider

    103
    • 18 maart 2016
  • Klokje rond - Alfa Romeo Spider 3.2 V6

    Klokje rond - Alfa Romeo Spider 3.2 V6

    73
    • 18 september 2015
  • AutoWeek BigBoys 0-100-0 - Aflevering 6

    AutoWeek BigBoys 0-100-0 - Aflevering 6

    135
    • 18 mei 2014
  • Nieuws
    'Toch geen Alfa Spider op Mazda-basis'

    'Toch geen Alfa Spider op Mazda-basis'

    38
    • 3 maart 2014
  • Nieuws
    'Alfa Romeo Spider krijgt 170 pk'

    'Alfa Romeo Spider krijgt 170 pk'

    34
    • 29 juli 2013
Merk
Merk
  • Test: Alfa Romeo Tonale

    Test: Alfa Romeo Tonale

    100
    • 5 mei 2022
  • Achtergrond
    Het grote Alfa-interview: CEO wil SUV van X5-formaat

    Het grote Alfa-interview: CEO wil SUV van...

    80
    • 23 april 2022
  • Achtergrond
    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de Oude Doos

    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de...

    80
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Eerste prijs Alfa Romeo Tonale bekend

    Eerste prijs Alfa Romeo Tonale bekend

    113
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    114
    • 5 april 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Giulia en Stelvio als Estrema

    Alfa Romeo Giulia en Stelvio als Estrema

    38
    • 28 maart 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo bijna op nul: hoop gevestigd op Tonale

    Alfa Romeo bijna op nul: hoop gevestigd...

    133
    • 24 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden