Test: Alfa Romeo GTV (2003)
Nosejob
- Maurice de Boevère
- Eerste rijtest
Met de introductie van de vernieuwde GTV presenteert Alfa Romeo het snelste productiemodel tot nu toe. Gelijk met de GTV hebben de Italianen ook de Spider opgefrist. Een nieuwe neus, verse motoren en een opgepoetst interieur zijn de belangrijkste kenmerken van de facelift.
De nieuwe Alfa GTV is nadrukkelijk herkenbaar aan z'n anders gemodelleerde neus. Deze heeft nu net als de 147 een forse grille, die helemaal doorloopt tot diep in de voorbumper. Recht van voren doet het nieuwe ontwerp van de neus de GTV goed. Net als die van de 147 roept de voorpartij van de coupé nu associaties op met de klassieke 2500 Villa d'Este. En profile en schuin van voren is het ontwerp wat minder in balans; de neus lijkt optisch net even te hoog boven het wegdek te zweven en dat doet weer afbreuk aan het concept van de GTV. Onbalans in het design wordt bovendien veroorzaakt doordat de op zich fraaie voorkant net iets te rond en bol is voor een model dat van oorsprong enigszins hoekig en vierkant is vormgegeven.
Veel wordt echter goedgemaakt door het nieuws ónder de motorkap. Alfa levert de GTV (en de Spider) voortaan op verzoek met de 3,2-liter V6, die ook furore maakt in de GTA-versies van de 147 en de 156. In de laatste twee Alfa's levert de 3,2 weliswaar 10 pk meer, maar ook in de GTV biedt de motor nog altijd een garantie voor spektakel. De krachtbron maakt van de GTV zelfs de allersnelste productie-Alfa uit de geschiedenis. Maximaal 240 paarden worden via een zesbak naar de voorwielen geleid. Het koppel van 289 Nm staat garant voor een grote souplesse. Geef gas in welk verzet dan ook en de GTV 3.2 V6 24V versnelt. Maar de ware Alfa-liefhebber zoekt natuurlijk veel liever de hogere toerenregionen op. En da's zeker bij de 3,2-liter aan te raden. De spurt van 0 tot 100 km/h raffelt de GTV 3.2 in slechts 6,5 seconden af en hij draaft als je aan blijft dringen door naar 255 km/h. De motor klinkt werkelijk fenomenaal wanneer je 'm de sporen geeft. Een mooiere akoestische ondersteuning kun je je bijna niet wensen.
De GTV heeft als rechtgeaard Alfa een naam hoog te houden waar het gaat om stuurgedrag. En het moet gezegd, ook de vernieuwde versie draagt z'n merknaam met trots. Je kunt de GTV met grote precisie 'zetten'. Hij volgt haarscherp en direct de orders op die je 'm geeft via het stuurwiel; zelfs minieme stuurcorrecties missen hun uitwerking op de koers die de Alfa volgt, niet. Het maakt 'm een stuurmansauto pur sang.
Geen stakker
Een trapje lager op de motorladder vinden we de 2,0-liter JTS-motor, die z'n debuut maakte in de 156. De 165 pk sterke direct ingespoten benzinemotor voldoet aan de toekomstige Euro4-emissienormen. Optimaal renderen kan de JTS-motor echter pas zodra er zwavelarme brandstof op de markt komt. Nu is de emissiewinst van een direct ingespoten benzinemotor nog relatief bescheiden; reden voor een fabrikant als Mitsubishi bijvoorbeeld om terug te keren naar indirect ingespoten benzinemotoren voor de Space Star, en de GDI-krachtbronnen voor dit model voorlopig vaarwel te zwaaien.
De JTS-motor is in grote lijnen gebaseerd op de 2,0-liter Twin Spark-motor, die in de nieuwe GTV gewoon leverbaar blijft. Het voornaamste verschil betreft uiteraard de cilinderkop. De 2,0-liter Twin Spark staat aan de basis van het motorengamma van de GTV en is op papier bijna saai in gezelschap van de meervermogende aggregaten; geen karrenvrachten vermogen, geen revolutionaire technieken, niets van dat al. Maar vergis je niet, ook de 'instap'-tweeliter blaast z'n partijtje mee. Met 150 pk is het natuurlijk ook lang geen stakker. Een 0-100 km/h-acceleratie moet volgens Alfa Romeo nog altijd in 8½ tel gepiept zijn en een top van net boven de 200 km/h is haalbaar. Kijk, dat zijn waarden waarmee je nog altijd voor de dag kunt komen.
Lagere zit
In het interieur lijkt het alsof alles bij het oude gebleven is, maar schijn bedriegt. Een nadere beschouwing leert dat Alfa Romeo ook aan boord van de GTV het nodige gesleuteld heeft. De middenconsole kent een andere opzet; vierkante schakelaars hebben het veld moeten ruimen voor ronde en het navigatiesysteem en de bedieningsknop van het ASR-antislipsysteem (2,0-liter JTS en 3,2 liter V6) zijn in het centrale deel van het dashboard geplaatst.
Nieuwe stoelen bieden een wat lagere zit dan in de GTV zoals we die kennen. Langere bestuurders – die nu een beperkte hoofdruimte ervaren – krijgen in de opgefriste coupé meer hoofdruimte. Doordat je dichter bij het wegdek zit, voel je ook beter hoe de auto zich in extreme omstandigheden gedraagt.
Eind volgende maand staat de vernieuwde GTV bij de dealers, die drie nieuwe lakkleuren voor het model beschikbaar hebben: Brunello Rood, Race groen en Kobalt blauw. Prijzen zijn op dit moment nog niet definitief, maar aan de GTV 2,0 Twin Spark zal vermoedelijk een prijskaartje hangen van € 36.000. Daarmee is de instapper in prijs gezakt. Alfa Romeo heeft dit kunnen bewerkstelligen door het leren interieur te schrappen.