AutoWeek 2 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 2 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Alfa Romeo
  • 164

Uitgebalanceerde rijmachine

Alfa Romeo 164 Super 2.5 Turbo Diesel (1996)

  • Autotest
6 juni 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Alfa 164 is alleen nog in een Super-uitvoering verkrijgbaar. Dat geldt dus ook voor de diesel, die daarmee dus superieurder hoort te zijn geworden. AutoWeek was reuze benieuwd en nam de proef op de som.

De Alfa Romeo 164 behoort, zoals dat zo mooi heet, tot de hogere middenklasse. Om de Alfa tot de topklasse te rekenen is overdreven, want daar heeft hij en de afmetingen en de uitstraling niet voor. De Alfa 164 Super is bijvoorbeeld 4,67 m lang en heeft een wielbasis van 2660 mm (zijn lengte komt dus uit de forse overhang voor en achter). Voorwaar geen maten van topniveau.
De binnenruimte van de Alfa 164 is, met het oog op de relatief korte wielbasis, goed benut. Zo biedt hij ruim voldoende beenruimte achterin. Maar de hoofden van de achterpassagiers komen wel dicht bij de schuin aflopende achterruit. En dat brengt beperkingen met zich mee. We blijven nog even op de achterbank van de Alfa en constateren dat daar ook hoofdsteunen zijn gemonteerd. Achter de wegklapbare middenarmsteun gaat een skiluik met skizak schuil. Een in delen neerklapbare achterbankleuning kan niet worden geleverd. Dat is in deze tijd een uitzondering, wat niet wil zeggen dat de Alfa-berijder daar snel behoefte aan zal hebben. Want met een inhoud van meer dan een halve kuub, 504 liter om precies te zijn, zit je al bijna aan het volume van bijvoorbeeld een Mercedes S-klasse. Valiezen en anderszins vinden dus ruim voldoende plaats.
Dat een verblijf op de achterbank geen straf is, zal duidelijk zijn. Maar ook voorin wagens van dit kaliber kom je er bepaald niet bekaaid van af. De bestuurder van de Alfa 164 Super heeft zicht op een instumentenpaneel dat hem eraan herinnert dat hij in een diesel met een sportief karakter zit. Het stuurwiel is verstelbaar. Al te veel afleg- en opbergruimte heb je in de Alfa 164 niet. In de tunnelconsole is een vakje opgenomen en de portieren zijn voorzien van bescheiden kaartenvakken. Omdat ze met een klep worden afgesloten vallen ze in eerste instantie niet op. Anders dan je in zo'n luxe voiture zou verwachten, is alleen de rechter zonneklep voorzien van een make-upspiegeltje. Zouden de ingenieurs bij Alfa nog zo ongeëmancipeerd zijn dat ze denken dat vrouwen niet met een 164 rijden? En trouwens, ook een mannelijke bestuurder wil wel eens controleren of zijn haar nog goed zit!

Voldoende vermogen
De 2,5 liter VM-diesel zorgt voor een vermogen van maar liefst 92 kW. Niet mis voor een dieselmotor. Daarmee haalt de Super 164 een top van meer dan 200 km/h. De Alfa doet zijn reputatie eer aan. Met zo'n topsnelheid mag je verwachten dat de acceleratie er ook mag zijn. In zo'n kleine 11 seconden sprint hij van nul naar honderd.
Met al dat vermogen kan de Alfa soms in zijn contact met de weg tekortschieten. Als je fors optrekt en het flinke vermogen van de 4-cilinder diesel op de voorwielen loslaat, slaan ze wel eens door, zeker als de weg nat is. De aandrijfkrachten zijn voelbaar in het stuur. Een anti-doorslipregeling wordt soms node gemist. Wat dieper in de buidel tasten heeft geen zin, want zo'n systeem is op de 164 niet leverbaar. ABS behoort daarentegen tot de standaarduitrusting. Ook in een ander opzicht is de 164 Super TD nogal wild. Bij fel accelereren geeft hij een stevig nummertje motor- en uitlaatgeluid weg. De ware Alfisti zullen misschien verbolgen zijn over de 'dieselsound', maar het geluid is lang niet onplezierig. Overigens is de Alfa op snelheid keurig rustig.
Ook als diesel is de 164 indrukwekkend. Als je het gaspedaal maar een klein beetje verder intrapt, begint de 164 op een imposante manier te versnellen. Het lijkt wel of het vermogen niet op kan. Deze eigenschap van de dieselmotor past natuurlijk uitstekend bij het sportieve karakter van een Alfa Romeo. Sportieve rijders zullen ook vrede hebben met de besturing die, als er snelle bochten worden genomen, de vaste en liefst geoefende hand van de chauffeur vraagt. Dat de Super een snelle reiswagen is, merk je aan de weliswaar stevige, maar toch comfortabele vering. Hierdoor zijn lange tochten geen marteling voor lijf en leden. Dat hebben we verschillende keren tijdens urenlange autotochten kunnen constateren.
De Alfa Romeo 164 Super TD is beslist geen auto voor iedereen, maar wie hem kiest, wordt niet teleurgesteld.

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model 164 Super 2.5 Turbo Diesel
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 31.515

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.500 cc
Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 249 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.555 mm / 1.760 mm / 1.390 mm
Wielbasis 2.660 mm
Massa leeg 1.425 kg
Laadvermogen 490 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 500 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 202 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,8 s (fabrieksopgave: 10,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
CO2-uitstoot g/km
Uitgebreide specificaties

OORDEEL

  • +Standaard abs
  • +Complete uitrusting
  • +Sportief karakter
  • -Aandrijfkrachten voelbaar
  • -Hoge tildrempel
  • Houd me op de hoogte over de Alfa Romeo 164
Alfa Romeo Alfa Romeo 164
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo 164 specificaties
  • Alfa Romeo 164 occasions
  • Alfa Romeo 164 video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo 164 tests
  • Alfa Romeo 164 gebruikersreviews
  • Alfa Romeo 164 index
Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180 pk – 2018 – 262.084 km - Klokje Rond

Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180 pk – 2018 – 262.084 km - Klokje Rond

Normaal gesproken leggen we een aanmelding voor Klokje Rond met een auto op diesel met iets...

Lees meer
Klokje rond: Alfa Romeo 164 3.0 V6

Klokje rond: Alfa Romeo 164 3.0 V6

78

Met een tweeliter Twinspark in het vooronder verliet de Alfa Romeo 164 van Jona Verburg de...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Alfa Romeo 164 3.0 V6 vs Citroën XM V6 - Classics dubbeltest

    Alfa Romeo 164 3.0 V6 vs Citroën XM V6...

    94
    • 19 januari 2020
  • Review
    Alfa Romeo 164 Super 2.0 Twin Spark (1997)

    Alfa Romeo 164 Super 2.0 Twin Spark (1997)

    8
    • 21 september 2017
  • Autonieuws
    In het wild: Alfa Romeo 164 Q4 (1996)

    In het wild: Alfa Romeo 164 Q4 (1996)

    73
    • 20 januari 2017
  • Autonieuws
    In het wild: Alfa Romeo 164 3.0 V6

    In het wild: Alfa Romeo 164 3.0 V6

    55
    • 24 mei 2015
  • Autonieuws
    VriMiBolide: Alfa Romeo 164 Pro Car

    VriMiBolide: Alfa Romeo 164 Pro Car

    60
    • 2 mei 2014
  • Review
    Alfa Romeo 164 Super 2.0 Twin Spark (1996)

    Alfa Romeo 164 Super 2.0 Twin Spark (1996)

    1
    • 2 juni 2013
  • Klokje rond: Alfa Romeo 164 3.0 V6

    Klokje rond: Alfa Romeo 164 3.0 V6

    78
    • 4 januari 2012
Merk
Merk
  • Review
    Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2020)

    Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2020)

    23
    • 8 januari 2021
  • Autonieuws
    'Alfa Romeo Tonale vanaf november te koop'

    'Alfa Romeo Tonale vanaf november te koop'

    • 4 januari 2021
  • Autonieuws
    In het Wild: Alfa Romeo 75 (1988)

    In het Wild: Alfa Romeo 75 (1988)

    49
    • 1 januari 2021
  • Autonieuws
    Vijf occasions met youngtimerstatus vanaf 2021

    Vijf occasions met youngtimerstatus vanaf...

    28
    • 31 december 2020
  • Autonieuws
    Alfa Romeo 'Brennero' wordt elektrische compacte SUV

    Alfa Romeo 'Brennero' wordt elektrische...

    42
    • 31 december 2020
  • Autonieuws
    Alfa Romeo heeft laatste Giulietta gebouwd

    Alfa Romeo heeft laatste Giulietta gebouwd

    47
    • 30 december 2020
  • Autonieuws
    Maak een klassieke F1-racer van je Mazda MX-5

    Maak een klassieke F1-racer van je Mazda...

    52
    • 23 december 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep