Alfa Romeo 164 Super 2.0 Twin Spark (1996)

autoreview

Alfa Romeo 164
Alfa Romeo 164Alfa Romeo 164Alfa Romeo 164Alfa Romeo 164Alfa Romeo 164Alfa Romeo 164Alfa Romeo 164Alfa Romeo 164 - interieur

Signalement

Uitvoering164 Super 2.0 Twin Spark
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf205.000 km
KM-stand laatst300.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Super is Super

  • 300.000 km

Eigenlijk was ik zoiemand die zich had gezworen nooit meer een Alfa te kopen na een 33 1.5Ti. O die Auto was ook lekker snel, mooisportief en luxe dat wel maar het was niet zo mijn ding, slechte remmen, plankgas of stationair daartussen was niks leuks te beleven en een enorm verbruik. Nou het zal wel hebben gelegen aan de afstelling van de ingewikkelde carburateurs. Maar goed de 164 stond er maar wat te staan, een mooie proteo rode met gouden biezen. O wat vond ik hem mooi. En op een goede dag sprak ik de eigenaar aan, een advokaat. Die wilde me de auto wel verkopen voor 600euro. Hij was altijd bij de dealer onerhouden geweest maar had nu een verlopen apk en wat mankementen maar wel de volledige geschiedenis. Zelfs de inruil van een vorige 164 op deze toen hij nieuw was had ik erbij. Goed na pakweg 300 euro waren de mankementen opgeheven en had ik een mooie bijzondere bolide. 3 keer ben ik er al mee in Italië geweest, al verschillende malen in zuid Duitsland en veel woon werk verkeer. Wat ik defect heb gehad is weinig, eigenlijk. ik kocht hem met een afscheurde draagarmsteun rv en een kapotte stuurstangrubber. Alle onderhoud doe ik al jaren zelf en dat is handig bij een Alfa 164 want alles wat normaal makkelijk is is moeilijk bij een alfa heb ik geleerd inmiddels en kost dus veel geld als je niet uitkijkt. Daarna ging in de 50K het volgende stuk aan deze wagen: katalisator (drempel hard geraakt), uitlaat middenpot en achterdemper, koppelingsgevercilinder, 8 nieuwe bougies erin gezet en onlangs een verstopte remslang rechtsvoor, Het open dakmechanisme is stuk geraakt enkele jaren geleden, er zit nu een handmatig glazen spoilerdak in. De airco zou bijgevuld moeten worden. De condensor is lek. Het display van de automatische airco heeft weigerende digits, hebben veel 164. Is van Siemens of Bosch, ironisch genoeg..lol. Verder heb ik de remblokjes rondom vernieuwd en de handrem rechtsachter gangbaar gemaakt. Roest kent deze wagen niet al is de achterbrug gevoelig en moeilijk verkrijgbaar. De auto is inmiddels ook voorzien van een beige leer interieur met elektrisch verstelbare en verwarmde zittingen. Inmiddels ben ik lid geworden van het 164 register en heb ik via dit register nog 2 164tigers aangeschaft een oudere (Faceliftmodel) en een van de laatste 164 3.0 24v. De grijze twinspark uit 93 heeft een klein beetje roest rond de raamsponningen (kwik fit raam vervangen en lak beschadigen) en een spikkeltje op het uiteinde van de kokers. De blauwe 3.0 uit 97 is helemaal roestvrij, de proteo rode uit 93 is ook roestvrij. Deze auto's zijn namelijk verzinkt en roesten nauwelijks nog. De 2.0twinspark is snel, vooral als de kleppenverstelling bij 4oootoeren de kleptiming omzet. de 3.0l 24v is een bommetje. Met beide auto's trek je heel veel modern snel spul eruit. Zeker als ze gechipt zijn geworden met de Squadra chip en een catvanger hebben. Het verbruik blijft netjes 1 op 12 met een twinspark is goed mogelijk bij sportief rijden. Motorisch zijn de twinsparks heel erg sterk. 300.000 is geen probleem. De 3.0l 24v is een heel andere motor en heeft enorm duur onderhoud nodig (distributieriem wissel) De meeste Alfa's gaan weg omdat ondehoud te duur is of een reparatie te kostbaar in verhouding tot de aanschaf van een nieuwe. De Alfa 164 is in alle opzichten eigenlijk ondergewaardeerd geworden. Het is een heerlijke auto om te rijden, zeker met leren zetels welke nog meer en nog beter verstelbaar zijn. Het is een snelle auto en een betrouwbare auto. Het is momenteel een klassieker nog maar enkele honderden auto's in NL. Dus het wordt steeds meer een liefhebbersauto ipv een auto voor dagelijks gebruik. Onderdelen zullen duurder en schaarser worden. Lidmaatschap van het 164 register is bijna noodzaak vanwege de kennis, hulp en onderdelen. In Italie en Frankrijk zie je nauwelijks nog een 164 rijden, in NL rijden er meer, zeker verhoudingsgewijs. Voor dagelijks gebruik nog steeds goed geschikt maar wil je goedkoper rijden dan moet je een Golf 2 kopen of zo, die is net zo roestongevoelig, betrouwbaar en economisch maar is een bekendere, polulairdere auto (geweest) Dus meer onderdelen en iedereen heeft er kennis van in huis. Met de Alfa 164 heb je een bijzondere auto waarvan veel minder mensen kennis hebben en de onderdelen schaarser zijn. Naast de 164's heb ik ook een Mercedes 250D uit 91 in bezit, een Mitsubischi Colt uit 91 en een Citroen C15 uit '93 De alfa uit 93 ziet beter uit kwa roest dan alle andere auto's van gelijke leeftijd die ik in bezit heb en heb gehad.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.