Alfa Romeo 164 Super 2.5 Turbo Diesel (1996)
Uitgebalanceerde rijmachine
De Alfa Romeo 164 behoort, zoals dat zo mooi heet, tot de hogere middenklasse. Om de Alfa tot de topklasse te rekenen is overdreven, want daar heeft hij en de afmetingen en de uitstraling niet voor. De Alfa 164 Super is bijvoorbeeld 4,67 m lang en heeft een wielbasis van 2660 mm (zijn lengte komt dus uit de forse overhang voor en achter). Voorwaar geen maten van topniveau.
De binnenruimte van de Alfa 164 is, met het oog op de relatief korte wielbasis, goed benut. Zo biedt hij ruim voldoende beenruimte achterin. Maar de hoofden van de achterpassagiers komen wel dicht bij de schuin aflopende achterruit. En dat brengt beperkingen met zich mee. We blijven nog even op de achterbank van de Alfa en constateren dat daar ook hoofdsteunen zijn gemonteerd. Achter de wegklapbare middenarmsteun gaat een skiluik met skizak schuil. Een in delen neerklapbare achterbankleuning kan niet worden geleverd. Dat is in deze tijd een uitzondering, wat niet wil zeggen dat de Alfa-berijder daar snel behoefte aan zal hebben. Want met een inhoud van meer dan een halve kuub, 504 liter om precies te zijn, zit je al bijna aan het volume van bijvoorbeeld een Mercedes S-klasse. Valiezen en anderszins vinden dus ruim voldoende plaats.
Dat een verblijf op de achterbank geen straf is, zal duidelijk zijn. Maar ook voorin wagens van dit kaliber kom je er bepaald niet bekaaid van af. De bestuurder van de Alfa 164 Super heeft zicht op een instumentenpaneel dat hem eraan herinnert dat hij in een diesel met een sportief karakter zit. Het stuurwiel is verstelbaar. Al te veel afleg- en opbergruimte heb je in de Alfa 164 niet. In de tunnelconsole is een vakje opgenomen en de portieren zijn voorzien van bescheiden kaartenvakken. Omdat ze met een klep worden afgesloten vallen ze in eerste instantie niet op. Anders dan je in zo'n luxe voiture zou verwachten, is alleen de rechter zonneklep voorzien van een make-upspiegeltje. Zouden de ingenieurs bij Alfa nog zo ongeëmancipeerd zijn dat ze denken dat vrouwen niet met een 164 rijden? En trouwens, ook een mannelijke bestuurder wil wel eens controleren of zijn haar nog goed zit!
Voldoende vermogen
De 2,5 liter VM-diesel zorgt voor een vermogen van maar liefst 92 kW. Niet mis voor een dieselmotor. Daarmee haalt de Super 164 een top van meer dan 200 km/h. De Alfa doet zijn reputatie eer aan. Met zo'n topsnelheid mag je verwachten dat de acceleratie er ook mag zijn. In zo'n kleine 11 seconden sprint hij van nul naar honderd.
Met al dat vermogen kan de Alfa soms in zijn contact met de weg tekortschieten. Als je fors optrekt en het flinke vermogen van de 4-cilinder diesel op de voorwielen loslaat, slaan ze wel eens door, zeker als de weg nat is. De aandrijfkrachten zijn voelbaar in het stuur. Een anti-doorslipregeling wordt soms node gemist. Wat dieper in de buidel tasten heeft geen zin, want zo'n systeem is op de 164 niet leverbaar. ABS behoort daarentegen tot de standaarduitrusting. Ook in een ander opzicht is de 164 Super TD nogal wild. Bij fel accelereren geeft hij een stevig nummertje motor- en uitlaatgeluid weg. De ware Alfisti zullen misschien verbolgen zijn over de 'dieselsound', maar het geluid is lang niet onplezierig. Overigens is de Alfa op snelheid keurig rustig.
Ook als diesel is de 164 indrukwekkend. Als je het gaspedaal maar een klein beetje verder intrapt, begint de 164 op een imposante manier te versnellen. Het lijkt wel of het vermogen niet op kan. Deze eigenschap van de dieselmotor past natuurlijk uitstekend bij het sportieve karakter van een Alfa Romeo. Sportieve rijders zullen ook vrede hebben met de besturing die, als er snelle bochten worden genomen, de vaste en liefst geoefende hand van de chauffeur vraagt. Dat de Super een snelle reiswagen is, merk je aan de weliswaar stevige, maar toch comfortabele vering. Hierdoor zijn lange tochten geen marteling voor lijf en leden. Dat hebben we verschillende keren tijdens urenlange autotochten kunnen constateren.
De Alfa Romeo 164 Super TD is beslist geen auto voor iedereen, maar wie hem kiest, wordt niet teleurgesteld.
Signalement
Merk | Alfa Romeo |
---|---|
Model | 164 Super 2.5 Turbo Diesel |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.515 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.500 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 249 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.555 mm / 1.760 mm / 1.390 mm |
Wielbasis | 2.660 mm |
Massa leeg | 1.425 kg |
Laadvermogen | 490 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 500 kg |
Banden | 195/65VR15Prijzen |
Topsnelheid | 202 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,8 s (fabrieksopgave: 10,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |