Aestec GTS - Eerste rijtest
De schoonheid van het verleden
- AutoBild
- Eerste rijtest
Veel mensen vinden de Porsche-modellen van vroeger het mooist. De Aestec GTS slaat met zijn uiterlijk een brug naar het verleden. Hij beschikt echter ook over een hoop moderne elementen. Een geslaagde combinatie!
Bij deze auto draait het om wat de Duitsers zo mooi ‘Fingerspitzengefühl’ noemen, in de meest letterlijke zin van het woord. Nu is het niet zo dat je de Aestec GTS ook uiterst voorzichtig moet behandelen of dat de kans groot is dat er iets kapot gaat. Integendeel zelfs.
Deze auto mag dan bijzonder sierlijk ogen met zijn retro-achtige, organische vormen, in de kern is hij uitermate gefocust en robuust. En hij kan er heel goed tegen om bij zijn nekvel te worden gepakt. Maar we laten de mokerhamer nog even liggen, we benaderen de auto eerst met onze vingertoppen. Als je daarmee over het dak van de GTS streelt, voel je de vezelstructuur van de constructie. De auto is opgetrokken uit met koolstofvezel versterkte kunststof – carbon dus. De vezels zijn onder de dunne laklaag te zien. En als je het stuur vastpakt, valt op dat het is bekleed met een bijzonder dikke laag leer met een fraaie nerf. De vaste kuip stoelen nemen je lijf ondertussen in een stevige houdgreep, een bijzondere combinatie van hard en uitnodigend.
BIJNA ORDINAIR
Het contactslot bevindt zich links naast het stuur – in een Porsche-afgeleide de enige logische plek. Als je de sleutel omdraait, komt de zescilinder, die vlak achter je rug ligt, grommend tot leven. Het vibreren doet zelfs bijna ordinair aan. Als je vervolgens de koude aluminium knop van de lange, hoogfrequent trillende versnellingspook beetpakt, lijkt het alsof er een signaal aan je hersenen wordt doorgegeven: tijd om de warme bloedstroom in je aderen onmiddellijk te vervangen door benzine! De Aestec GTS behoort tot het selecte groepje auto’s dat je hart al sneller laat kloppen voordat je er een meter mee hebt gereden. Een klassiek design gaat hier op bijzonder verfijnde wijze samen met moderne techniek.
Laten we de ‘ingrediënten’ van deze creatie eens oplepelen. Hoewel de GTS qua design verwijst naar de legendarische Porsche 904 Carrera GTS uit 1963, een soort raceauto voor de openbare weg, is de techniek van de moderne GTS afkomstig uit een meer recente Porsche, namelijk de Boxster van de modelreeks 986 (1996-2004). Met behulp van prijzige materialen en ouderwets handwerk wordt er vervolgens een subliem recept van gemaakt. Aestec, een kleine carrosseriebouwer uit het Duitse Werl, combineert zaken die ook echt bij elkaar lijken te horen. Oprichter Alex Schäferhoff trekt bij wijze van spreken de beste componenten uit de Boxster – de middenmotor inclusief het chassis – en voorziet het onderstel van een veel lichtere carrosserie. In plaats van de oorspronkelijke rolbeugel van de roadster zorgt een gelaste kooiconstructie voor de beschermende en ondersteunende taken. Dit maakt de auto lichter, stijver en directer. In combinatie met de onderstelen remcomponenten van de Porsche 911 maakt dat van de Aestec GTS een ongekend gefocuste rijmachine.
GLOEDNIEUW
De Aestec is ook nog eens gloednieuw, het klassieke uiterlijk en de ook niet splinternieuwe techniek van de donor-Boxster ten spijt. Het bedrijf reviseert het onderstel van de Boxster volledig en monteert uitsluitend nieuwe onderdelen bij de aandrijving en besturing. Vervolgens plaatst het de zescilinder boxermotor en de versnellingsbak, die eveneens nieuwe componenten bevatten. Alleen het chassisnummer is dan nog oud, maar dat nemen ze bij Aestec slim over, samen met de emissieen geluidsvoorschriften die daarbij horen. Zodoende is het geen probleem de auto op kenteken te krijgen.
Genoeg over de ambtelijke formaliteiten, want bij deze auto draait het maar om één ding: rijden. We voelen de GTS stevig aan de tand, de rechtervoet mag flink omlaag. Ten opzichte van de Boxster doet de Aestec GTS nog stijver aan, met nog meer stuurprecisie tot gevolg. Bovendien zijn de veren straffer en zijn de dwarsdraagarmen gekoppeld aan stijvere lagers. Het resultaat: deze auto rijdt als een grote kart, maar dan met veel meer vermogen. De 3,4-liter boxer is een atmosferische sportwagenmotor van de oude stempel, met de langere adem van hoge toerentallen. De zescilinder trekt gretig door tot meer dan 7.000 toeren per minuut. De auto reageert direct, is op de juiste manier luidruchtig en wegens zijn mechanische topvorm echt een genot om mee in het grensbereik te balanceren. Het is net als rijden met een klassieker, maar dan met sterk een gevoel van veiligheid. De GTS haalt in bochten geen gekke streken uit, dankzij de 265 mm brede achterbanden en ESP dat uiteraard aan boord is. Voor het geval het Fingerspitzengefühl je eens in de steek laat.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Echt sportwagengevoel
- +Lichtgewicht
- -Er sneuvelt wel een porsche boxster voor