Zo veel Chinese elektrische auto's zijn er dit jaar al in Nederland geleverd
Valt het mee of tegen?
Er komt een onderzoek naar de mate waarin elektrische auto's uit Chinese fabrieken in Europa mogelijk op oneerlijke wijze concurreren met EV's van westerse fabrikanten. Chinese elektrische auto's zouden de markt overspoelen. Hoe staat de boel er in Nederland voor? AutoWeek dook in de cijfers.
Om maar met de deur in huis te vallen: de Nederlandse markt wordt nog niet overspoeld met elektrische auto's uit China. In de eerste acht maanden van dit jaar zijn in Nederland in totaal 257.059 nieuwe auto's geregistreerd. Daarvan waren er 65.501 volledig elektrisch, op een haar na 25,5 procent dus. Hoeveel van die elektrische auto's waren er producten van Chinese makelij? Dat is een vraag die we met wat kanttekeningen kunnen beantwoorden. Wat wél en wat geen Chinees merk is, is tegenwoordig namelijk niet meer zo eenvoudig af te kaderen.
Het leeuwendeel van de aandelen van Volvo is inderdaad in handen van het Chinese Zhejiang Geely en ook Polestar – dat net als Volvo zijn hoofdkwartier gewoon in Zweden heeft – heeft diepe Chinese connecties. Sterker nog: elke Polestar die je op de weg ziet, is in China geproduceerd. Het huidige Smart is voor 50 procent in handen van Mercedes-Benz, maar resterende helft van de aandelen zit ook in de zak van het Chinese Geely. De thuisbasis van het herboren Smart is officieel ook in China. In dit artikel maken we onderscheid tussen Chinese toetreders en niet-Chinese merken. Voor de Europese markt nieuwe – of teruggekeerde – merken als BYD, Xpeng, Nio en MG vallen dus onder Chinese merken met EV's, Smart, Lotus en Polestar in dit geval niet. Voor de volledigheid maken we de berekeningen in dit artikel ook een keer waarbij we Lotus, Polestar en Smart wél als Chinees meetellen. Waar we straks de in China gebouwde Volvo EX30 - een zustermodel van de Zeekr X en de Smart #1 - onder laten vallen? Dat is een dilemma voor later.
In Nederland geregistreerde Chinese elektrische auto's (jan-aug 2023)
Merk | Model | Aantal |
Aiways | U5 | 94 |
BYD | Atto 3 | 670 |
BYD | Han | 16 |
BYD | Tang | 16 |
Hongqi | E-HS9 | 42 |
JAC | iEV7S | 1 |
MG | 4 | 1.483 |
MG | 5 | 600 |
MG | Marvel R | 116 |
MG | ZS | 1.204 |
Nio | EL7 | 35 |
Nio | ET5 | 54 |
Nio | ET7 | 48 |
Xpeng | P5 | 1 |
Xpeng | P7 | 37 |
Totaal | 4.417 | |
Lotus | Eletre | 14 |
Polestar | 2 | 1.362 |
Smart | #1 | 35 |
Totaal | 5.828 |
Nog geen zeven
Wat blijkt? In de eerste acht maanden van dit jaar zijn er volgens 'de krappe' definitie van wat een Chinese elektrische auto is 4.417 Chinese EV's in ons land geregistreerd. Dat betekent dat 6,74 procent van alle dit jaar in Nederland gekentekende EV's een Chinese auto was. Tellen we Lotus, Polestar en Smart mee, dan komen we op een totaal van 5.828 stuks en een 'Chinees aandeel' van 8,9 procent in de EV-registraties.
Let wel, er komt nog een behoorlijke vloot Chinese elektrische modellen aan. De eerste BYD's Dolphin, Seal en Seal U moeten nog worden geleverd en MG heeft al aangekondigd volgend jaar een heel stel nieuwe modellen naar Nederland te halen. Ook zien we in de registratiecijfers de Xpeng G9 nog niet terug. Polestar heeft ook een uitgebreide reeks elektrische nieuwkomers in het vat zitten, Smart breidt uit met de #3 en met Zeekr heeft Geely nóg een merk voor Nederland klaarstaan. Ondertussen staan Chinese merken als Omoda van Chery, Hozon Auto en ook Leapmotor te trappelen om hun tanden in de Europese markt te zetten.