'Zelfrijdende auto nog decennia niet slim genoeg'
'Kinderen zijn geen verkeersborden'
Het 'geloof' in de zelfrijdende auto lijkt wat op zijn retour. Dat geldt in elk geval ook voor de Breda University of Applied Sciences, want die verwacht dat de zelfrijdende auto de komende tientallen jaren nog niet 'slim' genoeg is voor binnensteden.
Je kunt nu al op tal van manieren het rijden deels overlaten aan de auto, maar overal volledig het stuur uit handen geven, is nog niet mogelijk. Ook Tesla's FSD heeft zeker nog zijn beperkingen. Volgens Ineke Spapé, professor Mobiliteit aan de Breda University of Applied Sciences, zijn de verwachtingen van zelfrijdende auto's vaak veel te hoog. Ze reageert daarmee op de juist optimistische bevindingen van TNO van onlangs.
We hoeven je vast niet uit te leggen dat kinderen geen verkeersborden zijn, maar volgens Spapé zien 'slimme' zelfrijdende auto’s het verschil niet. Dat is een van de voorbeelden van waar het vooral in binnensteden mis kan gaan met zelfrijdende auto's. "Er heerst een te groot geloof in die maakbaarheid. Al jarenlang worden zelfrijdende auto's getest in verschillende omstandigheden, maar menselijk gedrag blijkt te gecompliceerd. Voordat zelfrijdende auto’s menselijk gedrag begrijpen, laat staan het onvoorspelbare gedrag van spelende kinderen op straat, moet er nog decennia worden getest en verder worden gebouwd aan algoritmes."
Kind of verkeersbord?
De aanbeveling is dan ook om juist in te zetten op innovaties waarmee de auto de bestuurder kan ondersteunen, in plaats van de bestuurder geheel te vervangen. Dat zal de verkeersveiligheid mogelijk eerder ten goede komen, al moet de focus dan wel breder komen te liggen. Spapé: "Voorbeelden zijn noodremsystemen, rijstrookassistentie en dodehoekdetectie. Deze systemen zijn tot op heden met name gericht op de veiligheid van de bestuurder en de inzittenden. Het wordt tijd dat deze technieken worden ingezet om voertuigen veiliger en aantrekkelijker te maken voor de andere weggebruikers en hun omgeving."
De BUas-professor breekt daarbij ook een lans voor technologie om telefoongebruik door bestuurders aan banden te leggen, maar ook voor manieren om alcoholgebruik en vermoeidheid te detecteren. Opvallend genoeg ziet ze ook grote kansen voor de toch ook vaak bekritiseerde 'Intelligente Snelheidsassistentie', ofwel ISA. "De Intelligente Snelheidsassistentie, die de snelheid van voertuigen op ongevalsgevoelige locaties zoals de binnenstad en rondom scholen automatisch begrenst, kan voor een doorbraak zorgen. Op dit moment worden in Amsterdam proeven uitgevoerd voor het automatisch beperken van de snelheid voor e-bikes. Mogelijk biedt dit een opmaat voor een bredere verplichte toepassing van deze variant, ook voor de auto."