Wat je moet weten over VW's Dieselgate-uitleg
'Wangedrag is goedgekeurd. Dat doet ons pijn'
Al snel na de eerste berichten over het gesjoemel van Volkswagen met dieselmotoren werd de term 'Dieselgate' in het leven geroepen. De laatste maanden beheerste het schandaal voor een groot deel de berichtgeving in autoland. Donderdag 10 december gaf Volkswagen AG een persconferentie over de huidige situatie rondom Dieselgate. Zo'n twee uur lang waren Hans Dieter Pötsch (voorzitter van Volkswagen AG's toezichtsraad) en CEO Matthias Müller aan het woord. Omdat niet iedereen twee uur Duitse volzinnen kan uitzitten, hebben we de belangrijkste punten voor je op een rij gezet.
1. Volkswagen geeft (een klein deel van) zijn werknemers min of meer de schuld van het schandaal.
Volgens het concern is het schandaal veroorzaakt door 'wangedrag' van individuen. Toch wordt ook op een hoger niveau met de vinger gewezen. "Blijkbaar hebben bepaalde afdelingen binnen ons concern dergelijk wangedrag goedgekeurd. Dat is wat ons pijn doet", aldus Pötsch.
2. De sjoemelsoftware is volgens Pötsch ontwikkeld omdat het behalen van de NOx-normen destijds anders onmogelijk was.
3. De ogenschijnlijk eenvoudige 'oplossing' voor de 1.2, 1.6 en 2.0 TDI-motoren komen nu pas omdat "men eerder niet op de hoogte was van de aanwezigheid van sjoemelsoftware en omdat de techniek eerder simpelweg niet voor handen was.
Aldus CEO Matthias Müller. Terugroepacties beginnen begin volgend jaar. Als eerste zijn de 2.0 en 1.6 TDI aan de beurt, over een oplossing voor de 1.2 driecilinder wordt nog nagedacht.
4. De software- en hardwarematige aanpassingen hebben volgens Volkswagen nauwelijks effect op de prestaties van de motoren.
"De updates zijn nagenoeg niet te merken. Mocht een auto anders presteren, dan is dat zeer marginaal en niet merkbaar." Aldus Volkswagen. Onderzoek zal dat nog uit moeten wijzen.
5. De omvang van het onderzoek is volgens Volkswagen gigantisch.
Een groep van 450 interne en externe onderzoekers heeft ruim 100 terabyte aan data door te spitten, iets dat naar eigen zeggen gelijk staat aan 50 miljoen boeken. Daarbij zijn 1.500 digitale opslagmedia van zo'n 380 werknemers in beslag genomen. Het onderzoek duurt nog zeker tot volgend jaar.
6. Om in de toekomst dergelijke fouten te voorkomen, komt Volkswagen met een nieuwe bedrijfsstructuur.
Het concern gaat decentraler werken en 'lokale afdelingen' krijgen meer autonomie. In 2017 moet de nieuwe structuur "waarin transparantie en soepele communicatie centraal staat", wereldwijd zijn ingevoerd. Het terugwinnen van klantvertrouwen is eveneens één van de grootste pijlers.
7. Volkswagen komt er financieel wel weer bovenop.
Aldus Volkswagen. Op de vraag of Volkswagen AG afdelingen of merken gaat verkopen, werd geantwoord: "Er zijn journalisten die het er niet mee eens zijn. Maar dat gaan we waarschijnlijk niet doen en dat lijkt ons op dit moment ook niet nodig. We denken er niet aan, we zullen zien." Wel zegt Müller dat "de impact van een schandaal van deze omvang niet in te schatten valt" en dat "de enorme terugval die werd verwacht, niet heeft plaatsgevonden." Wel wordt volgend jaar gekort op investeringen, plant het concern minder ver voorruit en worden "alle projecten die niet absoluut noodzakelijk zijn, uitgesteld of gestopt." "De huidige situatie is lastig, maar we gaan er niet aan onderdoor", besloot Müller.
8.Volkswagen heeft een nieuwe strategie aangekondigd waarin elektrificatie centraal staat.
Tot en met 2020 krijgen we twintig nieuwe elektrische- of plug-inhybriden te zien. Medio volgend jaar krijgen we meer uitleg over de nieuwe koers die 'Strategy 2025' is gedoopt.