Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

VriMiBolide: Honda Integra Type-R

38
VriMiBolide: Honda Integra Type-R
VriMiBolide: Honda Integra Type-RVriMiBolide: Honda Integra Type-RVriMiBolide: Honda Integra Type-RVriMiBolide: Honda Integra Type-RVriMiBolide: Honda Integra Type-R
  • Alexander Inia
  • Nieuws
18 juli 2014 om 14:51
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Honda Integra Type-R!

Vandaag besteden we aandacht aan één van de meest wonderlijke transformaties ooit in autoland: die van de Honda Integra tot Type-R.

De reguliere Integra was namelijk allesbehalve een adrenalinepomper. Nee, het was meer een braaf coupeetje dat Amerikaanse ouders aan hun dochter cadeau deden als ze slaagde voor haar eindexamen. Een snufje sportiviteit in het uiterlijk, maar vooral een autootje waarmee de bezitter geen rare dingen zou doen.

In de jaren negentig ademde heel Honda sportiviteit. Het merk vond alleen auto's als de NSX en de Prelude in het gamma niet genoeg; van deze Integra moest ook een sportieve versie komen.

'Sportieve versie' is in dit geval een enorm understatement, want Honda wilde een echte hardcoreversie van de Integra introduceren, een heuse Type-R.

Het Type-R-label dook niet voor het eerst op bij de Civic, zoals veel mensen denken, maar bij de NSX. Bij de eerste NSX Type-R, die in 1992 in Japan op de markt kwam, lag de grote nadruk op een gewichtsreductie van 120 kg.

Maar de NSX was in de basis al een sportwagen. Die transformatie was dus logisch. De cultuurschok was bij een onschuldige auto als de Integra vele malen groter.

Honda ging extreem radicaal te werk bij de transformatie. Ook hier was gewichtsreductie het toverwoord. De ingenieurs maakten de carrosserie lichter, haalden isolatiemateriaal weg, monteerden lichtere wielen en bespaarden zelfs gewicht met een kleiner stuur. Echte fanatiekelingen bestelden hun Integra Type-R natuurlijk ook zonder radio en airconditioning.

Maar er was nog meer aan de hand. De 1,8-liter viercilinder mocht het in de Type-R uitschreeuwen en dat zorgde in Europa voor een vermogen van 190 pk. In thuisland Japan was dit zelfs 200 pk. In combinatie met het lage gewicht en een volwaardig sperdifferentieel zorgde dit voor een intense rijervaring. Een sprintje vanuit stilstand naar 100 km/h duurde slechts 6,7 seconden en de topsnelheid van de - veelal witte - Integra lag op 234 km/h.

Wie lekker wil cruisen, heeft geen goeie aan deze hardcore Integra. Het gebrek aan isolatie, het kneiterharde onderstel en het hitsige toerenblok (en eventueel het gebrek aan airconditioning) maken een lange trip tot een weinig aangenaam vooruitzicht.

Wie lekker op B-wegen, in de bergen of op het circuit wil knallen, kan echter nauwelijks een betere auto vinden voor dit geld. Sterker nog, volgens veel kenners is de Integra Type-R de best sturende voorwielaandrijver aller tijden.

Voor de aandeelhouders deed Honda dit allemaal niet. Naar verluidt heeft het merk op elk geproduceerd exemplaar verlies geleden.

Maar dat vond Honda minder belangrijk. Belangrijker was dat de Integra Type-R het merkimago een flinke impuls gaf. Een blijk van langetermijnvisie, want de geweldige puristische reputatie van de super-Integra heeft anno 2014 nog niets aan kracht ingeboet.

Bekijk de officiële Top Gear-review van de Honda Integra Type-R uit de jaren negentig.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Honda Integra
Honda Honda Integra

Lezersreacties (38) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda Integra specificaties
  • Honda Integra occasions
  • Honda Integra video's
Advies en informatie
  • Honda Integra tests
  • Honda Integra gebruikersreviews
  • Honda Integra index
PREMIUM
Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda was er met de HR-V ooit eigenlijk té vroeg bij in het segment van de compacte cross-overs....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Honda Integra 1.5 EX (1987)

    Honda Integra 1.5 EX (1987)

    4
    • 31 augustus 2013
  • Gebruikersreview
    Honda Integra R 1.8i (1998)

    Honda Integra R 1.8i (1998)

    • 19 november 2010
  • Gebruikersreview
    Honda Integra R 1.8i (1998)

    Honda Integra R 1.8i (1998)

    6
    • 8 juli 2007
  • Gebruikersreview
    Honda Integra 1.5 Luxe (1986)

    Honda Integra 1.5 Luxe (1986)

    1
    • 17 december 2004
  • Honda Integra 1.5 Luxe (1987)

    • 20 april 2002
  • Honda Integra 1.5 Luxe (1989)

    1
    • 22 maart 2002
meer reviews
Honda Integra Type R - Op de Rollenbank

Honda Integra Type R - Op de Rollenbank

65

"Na 21.00 uur durf ik er niet meer mee te rijden." Marcel Oosterveer praat bijna...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Honda Integra Type R - In het Wild

    Honda Integra Type R - In het Wild

    11
    • 19 november 2021
  • Nieuws
    Honda Integra: terug na dik 15 jaar

    Honda Integra: terug na dik 15 jaar

    19
    • 30 september 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Acura Integra anders dan Honda Integra

    Nieuwe Acura Integra anders dan Honda Integra

    21
    • 29 september 2021
  • Nieuws
    Dit is de nieuwe Honda Integra

    Dit is de nieuwe Honda Integra

    47
    • 9 september 2021
  • Nieuws
    Honda Integra: een onverwacht rijke geschiedenis

    Honda Integra: een onverwacht rijke geschiedenis

    16
    • 16 augustus 2021
  • Honda Integra Type R - Op de Rollenbank

    Honda Integra Type R - Op de Rollenbank

    65
    • 26 januari 2017
  • Nieuws
    In het wild: Acura Integra

    In het wild: Acura Integra

    18
    • 21 januari 2017
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    27
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    31
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    20
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Sony Honda Mobility is officieel: EV's vanaf 2025

    Sony Honda Mobility is officieel: EV's...

    52
    • 17 juni 2022
  • Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

    Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

    55
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Open nieuwkomer van Honda

    Open nieuwkomer van Honda

    5
    • 8 juni 2022
  • Nieuws
    Honda ZR-V: nu ook vanbinnen

    Honda ZR-V: nu ook vanbinnen

    20
    • 8 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden