Voormalige Autolib uit Parijs grote verkoophit
Autodeeldienst flopt
Afgelopen 31 juli viel het doek voor Autolib in Parijs. Hoewel de kleine elektrische stadsauto uit het straatbeeld van de Franse hoofdstad verdwijnt, krijgen de zogenoemde Bluecars nog een tweede leven.
Vanuit de oude Matra-fabriek in het centraal gelegen Romorantin worden de voormalige deeldienstauto’s nu verkocht. Afgelopen zaterdag was de eerste dag dat geïnteresseerden naar de plaats bij de Loire konden afreizen om een Bluecar te bemachtigen. Hoewel de advertentie nog maar twee dagen online stond, de meeste auto’s meer dan 100.000 kilometer op de teller hebben staan en ze er vanbuiten ‘niet meer als nieuw uitzien’, verzamelden 200 mensen zich bij de poorten van de fabriek. Het Franse ‘France 3’ meldt dat sommige mensen zelfs in de parkeergarage hebben geslapen om een ex-Autolib te kunnen kopen. Reden? De eerste vijftig exemplaren werden voor € 3.700 per stuk verkocht. De elektrische autootjes vlogen zo hard over de toonbank, dat de garage gelijk nog eens 50 exemplaren aanbood. Binnen enkele minuten waren 100 koopcontracten geleverd. Niet gek, want in 2013 bedroeg de nieuwprijs voor een Bluecar € 19.000 en met alle diesel-rompslomp in het land zijn particulieren massaal opzoek naar een goedkoop alternatief.
Na een kleine zes jaar zwaaide Parijs de Autolib afgelopen zomer uit. In de Franse hoofdstad reden via de deeldienst een kleine vierduizend stuks van de elektrische stadsautootjes rond met ongeveer 127.000 abonnees. Het contract met de leverancier is alleen vroegtijdig stopgezet. Reden? Een boel! Door vandalisme en onzorgvuldig gedrag werden de Bluecars al snel vies of raakten ze beschadigd. Grote reden voor abonnees om de deeldienst minder te gebruiken. Ook zou het milieubewuste project veel inwoners uit hun privé-auto moeten halen, maar in de praktijk werd Autolib een groot alternatief voor het OV. Ook milieugroeperingen waren minder enthousiast over de Autolib, omdat het grootste deel van de stroom voor de auto's uit kerncentrales werd gehaald. Alles bij elkaar zorgde voor enorme schulden. Voor de gemeente reden genoeg om de stekker uit de Autolib te trekken. De kleine grijze auto achter de deeldienst is de Bolloré Bluecar. Met zijn 50 kW vermogen moet het model in de stad op één acculading 250 kilometer ver komen. De komende weken zullen meer veilingen volgen. De prijzen worden naar verwachting dan wel iets verhoogd.