'Voorlopig geen elektrische auto van Seat'
'Het kan niet tegelijk'

De toekomst van Seat is nog altijd ongewis, ook voor het merk zelf. Dat blijkt uit de woorden van CEO Wayne Griffiths in gesprek met het Britse Autocar. Volgens hem moet er nog altijd een knoop worden doorgehakt, maar zal Seat in elk geval voorlopig niet meedoen in het EV-offensief van de Volkswagen Group.
Terwijl het uit Seat ontstane Cupra met de Born de markt voor elektrische auto's al aardig bedient en er meer EV's op stapel staan, is het op elektrisch gebied doodstil bij Seat. Sterker zelfs: er zijn nog helemaal geen elektrische toekomstplannen waarin een rol voor Seat is weggelegd. Althans, niet op autogebied. De Spanjaarden werken wel aan elektrisch aangedreven 'mobiliteitsoplossingen', zoals elektrische deelscooters. Een elektrische auto komt in elk geval niet voor 2026, aldus de CEO tegenover Autocar.
Volgens Griffiths blijft de focus op dat gebied bij Cupra liggen. "We kunnen niet beide merken tegelijk elektrificeren. Seat is verbrandingsmotoren, Cupra is elektrisch." Voorlopig blijft bij Seat de modellenkeuze vertrouwd en kun je hooguit hybride rijden. Of er vanaf 2026 alsnog een elektrische Seat komt, is nog alles behalve zeker. "Beslissingen over toekomstige elektrificatie van Seat worden op een later moment nog genomen", stelt de topman. Het merk zal in principe niet zomaar verdwijnen en er is op zijn minst een toekomst voor Seat als aanbieder van elektrische stadsvoertuigen zoals de genoemde scooters en de Renault Twizy-achtige Minimo, alleen blijft het dus de vraag of Seat als automerk nog toekomst heeft.
Overigens hoort er een kanttekening bij Griffiths genoemde rolverdeling voor Seat en Cupra. Laatstgenoemde komt immers binnenkort gewoon met een nieuw model met een verbrandingsmotor aan boord; de plug-in hybride Terramar. Tenslotte kennen we de met brandstofmotoren uitgeruste Cupra Formentor al weer eventjes.
PRIVATE LEASE Seat
Uitgelicht aanbod

Seat Leon 1.5 TSI FR BNS. INT.Xalance
- 2018
- 113.606 km

Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense | Navigatie | Camera | Apple CarPlay | Android Auto | PDC | Cruise Control
- 2020
- 22.367 km

Seat Tarraco 1.4 TSI e-Hybrid 245 6DSG FR PHEV Automatisch | Verwarmbare voorstoelen
- 2023
- 10 km
Lees ook

Praktijkverbruik: is de Audi A1 (2010 – 2018) een zuinige keuze?

Classics - Deze Volkswagen Polo G40 kent bijna niemand

Designreview Alfa Romeo Tonale: 'simpelweg aanstootgevend'

Bij de eerste BMW X3 moesten we echt zoeken naar concurrenten

Zo gaat de accu voor de EV zich ontwikkelen

Lucid Air – Back to Basics
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.