Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Volkswagen wil nog meer elektrische schaalvoordelen

Van MEB en PPE naar SSP

30
Volkswagen ID.4
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
16 maart 2021 om 09:55
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

In de aanloop naar de presentatie van de definitieve resultaten van 2020 stippelt Volkswagen alvast in redelijk detail de toekomst van de hele Volkswagen Group uit. Het sleutelwoord is opnieuw schaalvergroting.

  • Platforms: eerst MEB en PPE, dan SSP voor alle modellen
  • Van 10 naar 60 procent eigen software
  • Modulaire batterijen uit zes nieuwe fabrieken
  • Voortrekkersrol voor 'Artemis', 'Apollon' en 'Trinity'

Een belangrijk onderdeel van Volkswagens verdienmodel is ook nu al het uitsmeren van platformen, aandrijflijnen en andere onderdelen over zoveel mogelijk verschillende modellen in zoveel mogelijk verschillende segmenten. Dit moet in de toekomst, met de toename van het aandeel van EV’s, alleen nog maar meer het geval zijn. In een uitgebreide verhandeling over de elektrische toekomst van het concern doet Volkswagen uit de doeken hoe dat precies werkt.

Nu

Op dit moment werkt de Volkswagen groep met verschillende elektrische platformen. Het bekendst is het MEB-platform (Modular E-antriebs-Baukasten), de basis waarop onder meer de Volkswagens ID3 en ID4, maar ook de Skoda Enyaq iV en straks tal van andere elektrische middenklassers komen te staan. Volgend jaar moeten er in totaal maar liefst 27 modellen op deze basis in de wereldwijde showrooms van Volkswagen-merken te vinden zijn.

Daarnaast zijn er op dit moment echter meer elektrische platformen. De Audi E-tron (de SUV) staat bijvoorbeeld nog ‘gewoon’ op het MLB-platform van onder meer de A6, terwijl de Porsche Panamera en Audi E-Tron GT een op het reguliere MSB-platform gebaseerd J1-platform delen.

PPE

In de toekomst moet aan die variatie waar mogelijk een einde komen, om zoveel mogelijk elementen te standaardiseren. De eerste stap naar die gewenste situatie is de introductie van het al eerder aangekondigde PPE-platform, wat staat voor Premium Platform Electric. Die naam zegt het al: het is een basis die is bedoeld voor auto’s die sneller en duurder zijn dan de MEB-modellen.

SSP

Vanaf 2025 moeten we vervolgens de eerste tekenen gaan zien van een platform uiteindelijk beide eerdere EV-platformen overbodig moet gaan maken. Dat heet SSP, Scalable Systems Platform, en de crux zit ‘m vooral in dat ‘Scalable’. SSP moet geschikt zijn voor ‘alle merken en segmenten’ en zorgt dus voor nog meer uniformiteit. Om de komst van dit platform kracht bij te zetten verschijnen er modellen die naar het zich laat aanzien een voortrekkersrol gaan vervullen op EV-gebied. Volkswagen rept over al eerder besproken projecten Trinity en Artemis, maar ook over de tot nu toch nog onbekende Apollon. Reken op onconventionele en futuristische vlaggenschepen die laten zien wat er allemaal mogelijk is met de nieuwe basis.

Software

Bij de introductie van de nieuwe platformen hoort ook nieuwe software. Alle toekomstige Volkswagen-modellen moeten zijn gebaseerd op het VW.OS-besturingssysteem dat met de MEB-auto’s (niet geheel probleemloos) werd gelanceerd. Een nieuwe 1.2-versie van de software wordt gelanceerd met het PPE-platform, terwijl versie 2.0 in de tweede helft van dit decennium voor PPE-auto’s op de planning staat. Daarmee stijgt het aandeel van door Volkswagen zelf ontwikkelde software van de huidige 10 procent naar 60 procent.

Accu’s

Een derde belangrijke pijler onder Volkswagens efficiencyslag heeft betrekking op de bouw van accupakketten. Ook die moeten in de toekomst geheel modulair worden, gebouwd uit een universeel toepasbare accucel waarvan er simpelweg meer of minder aan elkaar worden geplakt. Op deze manier gebouwde accu’s moeten in 2030 in 80 procent van de EV’s van de Volkswagen groep te vinden zijn. Om ervoor te zorgen dat er altijd genoeg batterijen voor handen zijn, wil de Volkswagen groep voor het einde van dit decennium maar liefst zes accufabrieken in Europa bouwen.

Volkswagens topman Herbert Diess is en blijft ambitieus: “Volkswagen moet de platform-kampioen van de nieuwe mobiliteitswereld worden. Deze plannen zetten mooi uiteen hoe we dat willen bereiken”.

  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Elektrische Auto

PRIVATE LEASE Volkswagen

INFO
Volkswagen Up
Volkswagen Up
Volkswagen Up
€ 359
Bekijk nu ⟩
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
€ 359
Bekijk nu ⟩
Volkswagen Taigo
Volkswagen Taigo
Volkswagen Taigo
€ 379
Bekijk nu ⟩
Volkswagen T-Cross
Volkswagen T-Cross
Volkswagen T-Cross
€ 405
Bekijk nu ⟩
Volkswagen T-Roc
Volkswagen T-Roc
Volkswagen T-Roc
€ 449
Bekijk nu ⟩
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
€ 489
Bekijk nu ⟩
Volkswagen ID3
Volkswagen ID3
Volkswagen ID3
€ 514
Bekijk nu ⟩
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
€ 619
Bekijk nu ⟩
Volkswagen ID4
Volkswagen ID4
Volkswagen ID4
€ 709
Bekijk nu ⟩
Volkswagen ID5
Volkswagen ID5
Volkswagen ID5
€ 799
Bekijk nu ⟩
Volkswagen in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Caddy 1.2 TSI AIRCO / CRUISE CONTROL / TREKHAAK / STOELVERWARMING

    Volkswagen Caddy 1.2 TSI AIRCO / CRUISE CONTROL / TREKHAAK / STOELVERWARMING

    • 2011
    • 126.060 km

    € 9.945

    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI BlueMotion DSG Aut. Bj: 2013 NAP!

    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI BlueMotion DSG Aut. Bj: 2013 NAP!

    • 2013
    • 220.138 km

    € 8.750

    Volkswagen Passat Variant 2.0-20V 131PK Highline H.LEER / VELGEN / TREKHAAK / YOUNGTIMER

    Volkswagen Passat Variant 2.0-20V 131PK Highline H.LEER / VELGEN / TREKHAAK / YOUNGTIMER

    • 2003
    • 160.793 km

    € 3.945

Meer Volkswagen occasions

Lezersreacties (30) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen specificaties
  • Volkswagen occasions
  • Volkswagen video's
Advies en informatie
  • Volkswagen tests
  • Volkswagen gebruikersreviews
  • Volkswagen index
PREMIUM
Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

Zeg je TSI, dan komen er meteen visioenen van vervuilde motoren, rammelende distributiekettingen,...

Lees meer
Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

197

Met de Ford Focus ST en Volkswagen Golf GTI hebben we twee van de laatst overgebleven hete...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    36
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Beursgang Porsche wordt wat concreter

    Beursgang Porsche wordt wat concreter

    14
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    52
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen: 'Productie loopt risico door stop Russisch gas'

    Volkswagen: 'Productie loopt risico door...

    42
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt in 2023

    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt...

    47
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Volkswagen Touareg

    Facelift voor Volkswagen Touareg

    67
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 GT3 RS bijna plakkerloos

    Porsche 911 GT3 RS bijna plakkerloos

    19
    • 21 juni 2022
Merk
Merk
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    36
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Beursgang Porsche wordt wat concreter

    Beursgang Porsche wordt wat concreter

    14
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    52
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen: 'Productie loopt risico door stop Russisch gas'

    Volkswagen: 'Productie loopt risico door...

    42
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt in 2023

    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt...

    47
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Volkswagen Touareg

    Facelift voor Volkswagen Touareg

    67
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 GT3 RS bijna plakkerloos

    Porsche 911 GT3 RS bijna plakkerloos

    19
    • 21 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden