Volkswagen Polo Bluemotion ook als TSI
De uiterlijke wijzigingen aan de drie bijzondere versies zijn zo mogelijk nog minimaler dan bij de gewone Polo. De Bluemotion houdt het spoilerwerk en de dichte grille die we ook van het huidige model kennen. De H4-koplampen komen te vervallen, en worden vervangen door de H7-uitvoering met dubbele 'spiegel' die we voorheen ook op andere uitvoeringen zagen. De dakspoiler bevat vanaf nu een zwart gedeelte, en de wielen krijgen een ander design.
Onder de motorkap van de zuinigste Polo verandert er gelukkig een stuk meer. Allereerst is er naast de dieselversie nu ook een benzine-Bluemotion, die de beschikking krijgt over een nieuwe driecilinder 1,0-liter TSI met 90 pk. Het opgegeven verbruik voor deze versie is 1 op 24,4, wat neerkomt op 94 gram CO2 per kilometer. Niet veel, maar helaas lang niet genoeg voor 14 procent bijtelling. De grens daarvoor is 88 g/km voor benzineauto's.
Natuurlijk is er ook weer een BlueMotion op diesel. De specificaties daarvan kennen we al enige tijd, maar nog even ten overvloede: er huist nog steeds een driecilinder met 75 pk onder de kap, maar in plaats van 1,2 liter meet dit blokje nu 1,4 liter. Het opgegeven verbruik is 1 op 32,3, dat komt neer op 82 gram CO2 per kilometer. Deze versie valt daarmee wel in de 14-procentscategorie van de bijtelling.
Ook de BlueGT, het model dat het gat tussen de niet-sportieve Polo's en de GTI moet overbruggen, is qua uiterlijk slechts minimaal gewijzigd. De motor met cilinderuitschakeling mocht hij houden, maar na de facelift levert de 1.4 TSI 150 in plaats van 140 pk. In combinatie met een handbak zou je met een BlueGT in theorie bijna 1 op 21 moeten kunnen rijden, de automatische DSG snoept daar nog iets vanaf.
Voor de hoog op de poten staande CrossPolo trekt Volkswagen twee nieuwe kleuren uit het schap: 'Honey Orange' en 'Titanium Beige'. Ook hier zien we nieuwe wielen, terwijl de achterzijde van de CrossPolo wordt opgeleukt met de donkere achterlichten die tevens op de BlueGT te zien zijn. De CrossPolo is verkrijgbaar met drie benzine- en drie dieselmotoren; de vermogens lopen uiteen van 75 tot 110 pk.
Prijzen van de BlueGT en CrossPolo zijn vooralsnog niet bekend. De vanafprijs van de Bluemotion TDI lekte al eerder uit: ervan uitgaande dat onze bron het toen bij het juiste eind had, bedraagt die € 19.290. De gefacelifte Polo staat uiteraard op de Autosalon van Genève, die 6 maart zijn deuren opent.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo



Uitgelicht aanbod
Lees ook

Hoe zuinig is de Volkswagen Polo in de praktijk?

Volkwagen Polo 1.9 SDI - 1998 - 509.795 km - Klokje Rond

Volkswagen Polo Track: sterk uitgeklede Polo

Volkswagen Polo tot €2.700 duurder

Eenvoudige facelift voor Volkswagen Polo

Volkswagen Polo Classic (1984) - Liefhebber gezocht
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (35) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.