Volkswagen ID1: instap-EV van €20.000 komt in 2027

ID2 komt in 2026, ID1 in 2027 - elektrische Golf en T-Roc uit Wolfsburg

Volkswagen ID1

De Volkswagen ID3 is momenteel de goedkoopste elektrische Volkswagen, maar is dat in de toekomst niet meer. Er komen maar liefst twee goedkopere elektrische Volkswagens bij, waaronder een absolute instapper die zo'n €20.000 gaat kosten. Die komt in 2027 en staart je nu regelrecht aan.

Het elektrische ID-gamma bestaat in Europa anno 2025 uit de ID3, ID4, ID5, ID7 en ID Buzz. Hoewel er buiten Europa andere ID-modellen bestaan, heeft Volkswagen nergens ter wereld nog een elektrisch model in het segment van auto's als de Peugeot e-208, Renault 5 en Opel Corsa Electric. Dat komt er wel. In 2026 brengt Volkswagen in de vorm van de ID2 namelijk een elektrisch alternatief voor de Polo op de markt. Dat wordt de productieversie van de in 2023 getoonde ID.2All Concept. Die compacte elektrische B-segmenter gaat waarschijnlijk ID2 heten en krijgt een vanafprijs van zo'n €25.000. Maar is meer. En dat 'meer' is vooral kleiner en goedkoper.

De Volkswagen ID2 belooft een volwassen vormgegeven Polo-alternatief te worden.

Al in maart 2023 gaf Volkswagen aan dat het achter de schermen niet alleen druk met de ontwikkeling van de ID2 bezig was, maar dat het óók aan een kleinere en goedkopere EV werkt. Die zou zo'n €20.000 moeten gaan kosten. Die compacte Volkswagen – die we voor het gemak maar Volkswagen ID1 noemen – komt in 2027 op de markt. In maart rijdt Volkswagen een concept-car het podium op waarmee het een voorproefje geeft van zijn aanstaande kleinste EV. Ook dat voorproefje krijgt een voorproefje. Volkswagen geeft nu namelijk een eerste afbeelding vrij waarop het snuitje van de 'ID1 Concept' te zien is.

De Volkswagen ID Life, waarvan het ontwerp in de prullenbak is geëindigd.

Wat daarbij vooral opvalt, is dat de kleine elektrische Volkswagen met zijn zachte, ronde vormen relatief aaibaar oogt. De Volkswagen ID.2All Concept brak met zijn strakke, scherpe no-nonsense-lijnen juist met het bekende ID-design. De ID1 wordt een concurrent van auto's als de Hyundai Inster en de Renault Twingo en opereert in een segment waarin een vrolijker, zachtaardig voorkomen misschien wel goed op zijn plaats is. Het front van de auto doet ons zelfs ietwat denken aan dat van de ID Life Concept. Dat studiemodel beleefde in 2021 zijn debuut, maar haalde het productiestadium uiteindelijk niet. Met name de ronde led-ringen in de koplampunits en de algehele ronde designstijl linken de twee aan elkaar.

Volgens Volkswagen maakt de ID1 samen met de ID2 straks deel uit van een modelfamilie vol compacte elektrische auto's. Die komen – net als het aangekondigde cross-broertje van de ID2 – op een doorontwikkelde versie van het MEB-platform te staan. Opvallend daarbij is dat de ID2 – en waarschijnlijk ook de ID1 – in de basis voorwielaandrijvers lijken te worden. De huidige MEB-modellen zijn in de basis achterwielaandrijvers.

Elektrische opvolgers Golf en T-Roc uit Wolfsburg

Meer nieuws: Volkswagen verplaatst zoals bekend de productie van de Golf naar Mexico, maar dat heeft weinig grote gevolgen voor de fabrieken in Wolfsburg. Volkswagen wil er namelijk de elektrische opvolger van de Golf én de elektrische opvolger van de T-Roc gaan produceren. Die komen beide op het SSP-platform te staan. De ID1 en de ID2 zijn twee van de negen nieuwe modellen die Volkswagen omstreeks 2027 op de markt gebracht wil hebben. Het merk wil verder zijn concurrentiepositie verbeteren, onder meer door de kosten terug te dringen.

PRIVATE LEASE Volkswagen T-Roc

Lezersreacties (101)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.