AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Volkswagen Golf TDI Hybrid in productie
23
Het is Volkswagen menens met de Golf TDI Hybrid. De auto, waarvan we u nu ook het officiële beeld kunnen tonen, gaat eind 2009 in productie. De auto profiteert dan, als de bijtellingsregels in de tussentijd niet veranderen, van de 14 procent bijtelling voor 'groene' auto's.
De Golf TDI Hybrid koppelt een 75 pk sterke turbodiesel aan een 29 pk sterke elektromotor. Het gemiddeld verbruik van de spaarzame Golf bedraagt 3,4 liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot is 89 gram per kilometer. Inderdaad, lager dan de grenswaarde van 95 gram voor de diesels als het om de bijtelling van 14 procent gaat. Als de auto voor het stoplicht stilstaat, wordt de dieselmotor uitgeschakeld en neemt de elektromotor z'n taken waar. Ook slaat de Golf de remenergie op.
Opvallend genoeg monteert Volkswagen een nikkel-metaal-hydride accu en dus geen lithium-ion accu, de nieuwe generatie batterijen die kleine merken als Fisker en Tesla al wel gebruiken. De reden hiervoor is dat Volkswagen, net als andere grote merken, vindt dat de lithium-ion technologie nog niet genoeg doorontwikkeld is voor serieproductie.
De Golf TDI Hybrid profiteert van de Bluemotion-aanpassingen die we al kennen: kleinere openingen in de grille, een sportonderstel en banden met een lage rolweerstand. Eind 2009 start Volkswagen de productie van de Golf TDI Hybrid. Dit zal waarschijnlijk niet een model op basis van de Golf V zijn, maar op basis van de Golf VI die dan alweer een jaar in de showrooms staat.
Volkswagen is overigens niet het eerste merk dat op basis van een compacte middenklasser een hybride concept-car presenteert. In 2006 presenteerde het PSA Concern al studiemodellen voor hybrides op basis van de Peugeot 307 en de Citroën C4, maar sindsdien hebben we niets over productieplannen vernomen.
Opvallend genoeg monteert Volkswagen een nikkel-metaal-hydride accu en dus geen lithium-ion accu, de nieuwe generatie batterijen die kleine merken als Fisker en Tesla al wel gebruiken. De reden hiervoor is dat Volkswagen, net als andere grote merken, vindt dat de lithium-ion technologie nog niet genoeg doorontwikkeld is voor serieproductie.
De Golf TDI Hybrid profiteert van de Bluemotion-aanpassingen die we al kennen: kleinere openingen in de grille, een sportonderstel en banden met een lage rolweerstand. Eind 2009 start Volkswagen de productie van de Golf TDI Hybrid. Dit zal waarschijnlijk niet een model op basis van de Golf V zijn, maar op basis van de Golf VI die dan alweer een jaar in de showrooms staat.
Volkswagen is overigens niet het eerste merk dat op basis van een compacte middenklasser een hybride concept-car presenteert. In 2006 presenteerde het PSA Concern al studiemodellen voor hybrides op basis van de Peugeot 307 en de Citroën C4, maar sindsdien hebben we niets over productieplannen vernomen.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk DSG Style | Navigatie | Climate Control | Camera | Parkeer sensoren | 18" LMV| Led | Keyless entry | Stoelverwarming
- 2021
- 101.838 km
€ 23.840

Volkswagen Golf 7,5 GTI TCR 2.0 TSI 290pk DSG / Aut. Vol opties zeer nette staat 86dkm!!
- 2019
- 86.922 km
€ 30.950

Volkswagen Golf 2.0 TSI 4Motion R Black Edition 8.5 | Panoramadak | H/K | Adaptief Onderstel | Drift-Modus | Navigatie | Stoel- en Stuurverwarming |
- 2024
- 28.334 km
€ 71.900
Lees ook
Nieuws
‘Elektrische Volkswagen Golf met 9 maanden uitgesteld om budgetredenen’
Nieuws
'Volkswagen Golf krijgt vijfcilinder uit Audi RS3'
Nieuws
Volkswagen Golf II tegen muur geramd: 'Enorm verschil met nu'
Nieuws
Volkswagen Golf R doet er nog een schepje bovenop
Mijn eerste auto