Volkskrant: 'meer doden bij 130'
Ruim 10 procent van de letsel-gevallen dodelijk
De uitslag van het onderzoek is opmerkelijk omdat eerder juist werd beweerd dat 130 rijden niet aantoonbaar onveiliger zou zijn dan met 120 over de snelweg rollen. In 2015 vielen in 10,4 procent van de ongelukken met lichamelijk letsel dodelijke slachtoffers. In 2014 kwam het in 'slechts' 7,5 procent van de gevallen zover. Waar 100 mag worden gereden is het volgens de Volkskrant nog veel veiliger: slechts 1,7 procent van de 'letsel-ongevallen' kende daar een dodelijke afloop.
Verkeershoogleraar Bert van Wee doet in de krant een boekje open over de literatuurstudie die hij voor de invoering van de 130-zones deed naar dit onderwerp. "Naar aanleiding daarvan was onze verwachting dat 1 km/h harder rijden leidt tot 3 tot 4 procent meer kans op dodelijke ongevallen".
Eerder dit jaar trok de ANWB nog aan de bel omdat de gevolgen van de 130-zones voor de verkeersveiligheid niet bekend zouden zijn. Als het aan de Volkskrant ligt is die tijd nu voorbij.