Vliegende Aeromobil productieklaar
Al sinds 1990 is Stefan Klein, het brein achter Aeromobil, bezig met het klaarstomen van een vliegende auto. Het ontwerp is nu eindelijk klaar voor productie.
Het apparaat is ontworpen om op de weg ongeveer evenveel ruimte in te nemen als een gewone auto. Om dat te bereiken, klappen de vleugels weg achter de cockpit, en steken niet verder uit dan de achterkant van het voertuig. Tussen de cockpit en de achterkant zit de aandrijfas voor de propeller, die achter op de Aeromobil zit. Met de vleugels ingeklapt moet de auto, volgens het Slowaakse bedrijf, op een gewone parkeerplek passen. Dat lijkt nog wat ambitieus.
Klap je de vleugels uit, dan heeft de Aeromobil een spanwijdte van ruim acht meter. De aandrijving wisselt dan van de achterwielen naar de propeller. Beide worden aangedreven door een vliegtuigmotor, de Rotax 912, die van brandstof kan worden voorzien bij elk benzinestation. In onderstaand filmpje is overigens te zien dat de vliegende auto niet per se een verharde ondergrond nodig heeft om te kunnen opstijgen en landen.
Qua actieradius valt het alles mee; je kunt er net geen 700 kilometer mee vliegen, met een maximale topsnelheid van 200 km/h. Op de grond kom je er zo'n 500 km ver mee, met een topsnelheid van 160 km/h. Hoeveel brandstof je voor dat alles nodig hebt, laat Aeromobil nog in het midden. Meer informatie wordt aan het einde van de maand verwacht, na de officiële onthulling van dit stukje toekomstmuziek.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen