Vermelde prijzen Tesla in strijd met Nederlandse Reclame Code

Prijzen niet compleet

Tesla Model Y

Tesla vermeldt op zijn website prijzen voor nieuwe auto's op een manier die in strijd is met de Nederlandse Reclame Code. Dat oordeelt de Reclame Code Commissie na een klacht van een Tesla-koper.

Doorgaans zijn de nieuwprijzen die je op de website van een automerk op de modelpagina ziet staan rijklaarprijzen, maar bij Tesla niet, Tesla heeft daar prijzen staan die nog niet compleet zijn. Het gaat hier om fiscale prijzen, want er blijken als je vervolgens een Tesla wilt bestellen nog kosten bij te komen. Zo gaat bij een Model Y de eerst vermelde prijs van €44.990 nog omhoog naar €45.993 vanwege bestemmings- en documentatiekosten en de recyclingbijdrage. Die prijs komt pas in beeld op het moment dat je doorklikt naar 'contant' bij de financieringsopties.

Een Tesla Model Y-koper legde deze gang van zaken voor aan de Stichting Reclame Code en de Reclame Code Commissie boog zich erover. AutoWeek kreeg van de koper in kwestie de uitspraak doorgestuurd. Wat blijkt: de wijze waarop Tesla de prijzen toont, is in strijd met de Nederlandse Reclame Code. Om precies te zijn met artikel 2, te weten: "Reclame dient in overeenstemming te zijn met de wet, de waarheid, de goede smaak en het fatsoen." Ook is het volgende RCC in strijd met artikel 8.4, regel i, dat kort gezegd stelt dat bij uitnodiging tot aankoop de onvermijdelijke kosten in een totaalprijs moeten worden meegenomen.

Vooralsnog heeft de uitspraak geen gevolgen voor Tesla. Wel stelt de Reclame Code Commissie: "De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken." Tot en met vrijdag 5 januari is er nog tijd om in beroep te gaan. Tesla is door AutoWeek om een reactie gevraagd, maar het bedrijf wilde niet op de zaak ingaan.

PRIVATE LEASE Tesla

Lezersreacties (168)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.