Verjaardagsfeestje: Volvo 440 is 30 jaar

Succes met Nederlands randje

Verjaardagsfeestje: Volvo 440 is 30 jaar
Verjaardagsfeestje: Volvo 440 is 30 jaarVerjaardagsfeestje: Volvo 440 is 30 jaarVerjaardagsfeestje: Volvo 440 is 30 jaarVerjaardagsfeestje: Volvo 440 is 30 jaarVerjaardagsfeestje: Volvo 440 is 30 jaarVerjaardagsfeestje: Volvo 440 is 30 jaarVerjaardagsfeestje: Volvo 440 is 30 jaarVerjaardagsfeestje: Volvo 440 is 30 jaar
Met de onthulling van de Volvo 440 in juni 1988, viert het model deze maand zijn dertigste verjaardag. Voor het feestgebruis van start gaat, is een duik in de geschiedenis van de 440 wel op zijn plaats. Wie hangt de slingers alvast op?

Tien jaar voor de onthulling van de 440 begint Volvo met de ontwikkeling van het model. Onder projectnaam 'Galaxy' (Melkweg) beginnen de Zweden aan het project voor een reeks voorwielaangedreven familieauto's. In september 1980 presenteert Volvo zijn eerste prototype G4; drie jaar later volgt de concept-car LCP 2000 als voorproefje op de 400-serie. De Light Component Project 2000 bestaat uit verschillende lichtgewicht materialen en is uitgerust met voorwielaandrijving en een dwarsgeplaatste motor. Volvo trapt in 1986 de 400-familie af met de sportief gelijnde 480. De vierzitter met glazen achterklep en klapkoplampen gaat de boeken in als Volvo's eerste voorwielaangedreven hatchback. Hij werd vergezeld door de 440 in 1988.

Alle motoren in de 440 zijn uitsluitend viercilinders, variërend van 1,6- tot 2,0-liter. De aanvankelijk alleen als 1.7 geleverde (Renault-)motor was er met caburateur of injectie, de laatste ook met turbo. Net als zijn voorgangers, de Volvo 340 en 360, werd de 440 in het Nederlandse Born geproduceerd. Naast een geheel nieuw ontwerp zette Volvo met de 440 een nieuwe stap in de veiligheid voor zijn auto's. Vanaf 1989 was ABS optioneel leverbaar en vanaf modeljaar 1991 kwamen daar gordelspanners en airbags bij. Naast de hatchback volgde in 1989 de sedanversie van de 400-serie als 460. Een stationwagon is er officieel nooit gekomen, hoewel twee designstudio's wel een gooi deden naar een dergelijk ontwerp. Een Nederlands bedrijf kwam later met een ombouwpakket waarmee de 440 een 'estate' werd. De 440 deed verder vaak dienst als patrouilleauto voor de nationale en regionale politie en verscheen in 1992 zelfs als 715 pk sterke rallyauto. De 400-serie werd gebouwd tot 1996, waarna de S40 en V40 het stokje overnamen.

Video

Lezersreacties (58) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.