‘Vanaf 2027 zijn EV’s goedkoper te produceren dan brandstofauto’s’
15 procent overleeft het niet
Al over drie jaar is het zover en zijn elektrische auto’s goedkoper te produceren dan brandstofauto’s, zegt een groot onderzoeksbureau. De strijd in de EV-wereld blijft hard: een groot deel van de jonge EV-bouwers is tegen die tijd alweer weg.
In Nederland hebben we een wat vertekend beeld als het gaat om de prijs van EV’s in vergelijking met die van auto’s met verbrandingsmotor. Elektrische exemplaren zijn bij ons vaak al opvallend betaalbaar, omdat we door de bpm gewend zijn om veel meer dan de marktprijs voor een auto met verbrandingsmotor te betalen. Wereldwijd is het prijsverschil tussen EV’s en zogenaamde ICE’s nog wel voelbaar. Dat EV’s nog altijd duurder zijn om te maken, komt voor een groot deel door de hoge prijs van (de ingrediënten van) het batterijpakket. Automakers kunnen dat compenseren door de productie te vereenvoudigen, stelt onderzoeksbureau Gartner.
Daarbij zijn innovaties nodig als Tesla’s ‘Gigacasting’, waarbij enorme carrosserie- en platformdelen uit één stuk worden geperst. Traditionele autobouwers kunnen volgens Gartner niet anders dan dit soort technologieën overnemen, omdat ze de strijd anders niet overleven. Door op deze manier kosten te besparen, wordt het bouwen van een EV eerder voordeliger dan verwacht, zegt Gartner. Het jaartal 2027 is een hardnekkige als het om prijsdalingen voor EV's gaat: al in 2021 werd dit jaar genoemd in het kader van aanschafprijzen.
Hoge reparatiekosten
Aan die vereenvoudigde productie kleeft volgens Gartner een nadeel: hoge reparatiekosten na schades. De kosten na een schade kunnen mede door de manier waarop de koets wordt gebouwd tot wel 30 procent hoger uitvallen, waarmee ook verzekeringspremie’s zullen stijgen. Dat lijkt in sommige landen nu al aan de gang: AutoExpress meldt dat bepaalde EV’s in het VK nauwelijks nog te verzekeren zijn, juist vanwege die hoge reparatiekosten.
15 procent redt het niet
Nog een opvallende analyse van Gartner: van de EV-startups die sinds tien jaar geleden zijn begonnen, zal 15 procent het niet zelfstandig overleven. Die bedrijven gaan of failliet, of wacht overname. Ook dit lijkt niet uit de lucht gegrepen: Rivian en Fisker zijn zeer recent nog in verband gebracht met overnames.