Van oefening tot supercar: L-GT
Het begon als een projectje om een aantal stagiaires bij Ford in Duitsland wat bij te brengen over het werken met kleimodellen, een tamelijk lastig klusje. Het werd deze L-GT, een behoorlijk uit de hand gelopen oefenwerkje.
De studenten stonden onder leiding van een zekere David Hilton, een auto-ontwerper die onder meer de Ford Focus RS voor z'n rekening nam en ook bij de Mondeo het een ander te vertellen had. En wat is nou leuker dan oefenen op een sportwagen?
Als inspiratie dienden de Lancia Stratos, de legendarische Ford GT 40 en - heel opvallend - de Batmobile. De naam L-GT heeft te maken met romantische autotermen als Le Mans en Gran Tourismo - dat werkt sfeerverhogend.
Naar Koenigsegg
En het is deze meneer Hilton die meer wil met deze concept. Het zou tenslotte zonde zijn als zoiets spectaculairs naar een muffe kelder zou verdwijnen om nooit meer aangekeken te worden. En dus gaat Hilton de boer op met z'n L-GT. Ford toonde uiteraard interesse - niet gek, omdat hij tenslotte bij dat merk in de studio's gemaakt is. Maar Hilton 'houdt andere opties open'. Bijzondere interesse schijnt afkomstig te zijn van het Zweedse Koenigsegg. Deze kleinschalige autofabriek ontwikkelde de Koeningsegg CC, een supersportwagen die u wellicht op de afgelopen AutoRAI op de AutoWeek-stand heeft gezien. Dit merk heeft wel oren naar een wat betaalbaardere auto en zou dus met Hilton contact hebben gezocht.
Tweede geïnteresseerde is het Zwitserse bedrijf Aequelis, dat een chassis bedacht heeft - maar geen carrosserie. Ze hebben een platform met daarop vier Yamaha-motorfietsmotoren met in totaal 600 pk en daarmee zou de Supercar in drie seconden op de honderd moeten zitten een top kunnen halen van 350 km/h.
Ook het Britse McLaren heeft contact gezocht met het bureautje van Hilton. Zij zoeken een opvolger voor de 'aloude' F1 en willen 'ns met hem praten.
Imagebuilder
Toch ziet Hilton liever dat Ford erin stapt. Dat zou de prijs ten goede komen, maar Hilton vreest een beetje voor het ongunstige klimaat. Tenslotte ontkomt ook Ford niet aan een grote ontslagronde en zijn bezuinigingen hard nodig als we de bazen moeten geloven. 'Maar de Ford-bazen hebben 'm gezien en het is altijd goed om een imagebuilder in huis te hebben', aldus de ontwerper.
PRIVATE LEASE Ford
Had je deze auto's al gezien?

Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium X | Apple Carplay/Android Auto|telefoonintegratie premium | Dodehoek detectie | Parkeersensor voor
- 2020
- 92.449 km

Ford Puma Ecoboost Titanium | Airco | Cruise control | DAB ontvanger
- 2022
- 44.200 km

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Active ACC Clima Navi
- 2020
- 135.450 km