Van deze (soms legendarische) youngtimers gaan de prijzen door het dak
Van 205 tot F40
- Andreas May
- Achtergrond
Nog niet zo lang geleden schreven we over jaren 90-auto's waarvan je niet zou verwachten dat ze sterk in waarde stijgen. Deze youngtimers uit dat tijdvak, waarvan in de jaren 80 en 90 velen alleen nog maar konden dromen, stijgen ontzettend snel in waarde. Opvallend: ook vrij gewone auto's doen het lekker.
Voor ons gevoel stonden deze auto’s gisteren nog onder de carports of op zijn minst op de parkeerplaats bij de supermarkt. En nu zijn het al semiklassiekers, die ongemerkt alweer ruim dertig jaar oud zijn. Wat vliegt de tijd.
De modellen uit de jaren 90 hebben de klassiekerstatus al bijna bereikt. Wij vertellen je in dit artikel in welke youngtimer je nu moet investeren. Laten we beginnen met de uitzondering op de regel die voor de meeste mensen onbetaalbaar is: de huidige waarde van twee miljoen euro die een Ferrari F40 heeft, zal waarschijnlijk alleen voor blijdschap zorgen voor mensen die er zes jaar geleden eentje kochten voor de helft van dat bedrag. De marktexperts van het Duitse Classic Data hebben de prijscurves sinds 2018 geanalyseerd – en ontdekten daarbij dat zelfs een Peugeot 205 met 60 pk steeds meer waard wordt, zij het op een laag niveau – we hebben het immers nog altijd maar over €3.000. De Volvo 850 (stijging van 188 procent) en de BMW 530i Touring (stijging van 122 procent) zijn de modellen die de hoogste prijsstijgingen laten noteren. Maar kijk vooral zelf even naar de auto’s op deze pagina’s die alsmaar waardevoller worden, maar gelukkig nog steeds betaalbaar zijn.
1. Volvo 850 T5
1993-1996, 2.319 cc, 226 pk
Dat geluid! Iedereen die wel eens naar een Volvo 850 heeft geluisterd, weet dat er maar weinig motoren beter klinken dan die vijfcilinder van weleer. Het is zo’n beetje de raket onder de hoekige stationwagens: de T5 met 2,3-liter motor die van 1993 tot 1996 werd gebouwd. Hij is inmiddels al behoorlijk prijzig. En dan hebben we het hier nog niet eens over de T5-R met 240 pk die furore maakte in de kleur Cream Yellow. Schrale troost: alle andere 850’s hebben ook een vijfcilindermotor.
Prijs 2018 | Prijs 2024 | Waardestijging |
€5.600 | €16.100 | 188% |
Deze Nederlandse BMW 530i Touring staat op M5-wielen.
2. BMW 530i Touring
1992-1996, 2.997 cc, 218 pk
Zes jaar geleden was het nog een doodgewone occasion, nu betaal je er een vijfcijferig bedrag voor. De BMW 5-serie van de E34-generatie is echt prijzig als het een exemplaar met zescilinder lijnmotor of V8 betreft. Een Touring met 218 pk kost gemiddeld €14.400. Maar hij is ook te krijgen voor de helft van dat bedrag: dan heb je een 518i met 115 pk. Die heeft maar vier cilinders en is zuiniger – maar ook minder leuk.
Prijs 2018 | Prijs 2024 | Waardestijging |
€6.500 | €14.400 | 122% |
3. Ferrari F40
1987, 2.936 cc, 478 pk
Laten we ons eens inbeelden dat we zes jaar geleden één miljoen euro hadden stukgeslagen op een Ferrari F40. Dan zou onze investering nu twee keer zoveel waard zijn: kassa! In de tussentijd zouden we de supersportwagen met V8 een paar keer richting de topsnelheid van 324 km/h hebben gejaagd en in 4,1 seconden naar 100 km/h zijn geknald.
Prijs 2018 | Prijs 2024 | Waardestijging |
€900.000 | €2.000.000 | 115% |
4. Audi V8
1992-1994, 4.172 cc, 280 pk
Dit model was voor Audi het toegangskaartje tot het topsegment. Audi bood zijn V8 (het model dus, om misverstanden te voorkomen) aanvankelijk aan met een 3.6 V8 met 250 pk. De latere 4.2 met 280 pk kwam in 1992 om te voldoen aan de roep om meer vermogen. Beide waren gekoppeld aan vierwielaandrijving en kennen qua prijsontwikkeling maar één richting: omhoog.
Prijs 2018 | Prijs 2024 | Waardestijging |
€11.500 | €23.400 | 106% |
5. Mitsubishi 3000 GT
1992-1994, 2.972 cc, 286 pk
Bijna niemand had deze auto van Mitsubishi verwacht. Een V6, twee turbo’s, 286 pk, vierwielsturing, variabele schokdemperregeling, inklapbare koplampen: de tot 1994 gebouwde 3000 GT was een ware droomauto. Dodge verkocht hem als de Stealth.
Prijs 2018 | Prijs 2024 | Waardestijging |
€13.100 | €25.700 | 96% |
6. Peugeot 205
1989-1996, 1.124 cc, 60 pk
Het hoeft niet altijd een 205 GTI te zijn om de prijzen te laten stijgen. Zelfs de eenvoudige Peugeot 205 1.1 met 60 pk wordt gestaag duurder, maar hij is nog steeds betaalbaar. Toch maar eens kijken of je er eentje kunt vinden die door oma als boodschappenwagen werd gebruikt!
Prijs 2018 | Prijs 2024 | Waardestijging |
€1.500 | €2.900 | 93% |
7. Volvo 480
1986-1994, 1.709 cc, 120 pk
Een beetje retro, zonder plomp te zijn: de Volvo 480 is een shooting brake met twee deuren en een kekke achterzijde die doet denken aan de legendarische 1800 ES. Helaas houdt het qua motorvermogen op bij een bescheiden 120 pk voor de Turbo.
Prijs 2018 | Prijs 2024 | Waardestijging |
€5.200 | €9.100 | 75% |
8. BMW 316i Compact
1994-1995, 1.596 cc, 102 pk
Een atmosferische viercilindermotor in de vorm van een 1.6 met 102 pk – dat klinkt niet spectaculair. Maar omdat de tweedeurs 3-serie met ‘afgehakte’ achterkant op zo’n eigenzinnig wijze zijn pijlen richtte op het C-segment, wordt dit ooit een gewilde klassieker.
Prijs 2018 | Prijs 2024 | Waardestijging |
€3.500 | €6.00 | 71% |
9. Volkswagen Scirocco II
1981-1992, 60-139 pk
Hij nam vanaf het voorjaar van 1981 het stokje over van de door Giugiaro getekende eerste Scirocco, maar hij wist het succes van dat model nooit te evenaren. Handig om te weten als je op zoek bent naar een leuke youngtimer: de Scirocco II tik je op de kop voor een lagere prijs dan zijn voorganger. Een vroege Scirocco II kan uit 1981 stammen en dan spreek je van een klassieker.
Prijs 2018 | Prijs 2024 | Waardestijging |
€6.800 | €11.600 | 71% |
10. Volkswagen Corrado G60
1988-1992, 1.781 cc, 160 pk
Voor velen is deze sportwagen van VW de echte opvolger van de eerste generatie Scirocco, en hij heeft ook genoeg pit als het er eentje is met een G-lader. De eerste serie was er alleen als G60, later kwamen er een 16V, een 2.0 8V en een dikke 2.9 VR6 bij. We wensen je veel succes met je zoektocht – de meeste exemplaren zijn door hobby-tuners onderhanden genomen.
Prijs 2018 | Prijs 2024 | Waardestijging |
€10.300 | €16.800 | 63% |