Ultima Sports Evolution: Britse knalkart
De Ultima Evolution Coupé en Convertible volgen de Ultima GTR en Ultima Can-Am op en zijn opnieuw spijkerharde Le Mans-achtige creaties voor de openbare weg geworden.
De auto's zijn in alle gevallen voorzien van een V8-blok van Chevrolet, maar er valt behoorlijk wat te kiezen. De Amerikaanse achtcilinder is namelijk in niet minder dan 15 smaken te krijgen: van 355 tot liefst 1.217 pk. Die laatste heeft een inhoud van 6,8 liter en is voorzien van een supercharger.
De 950 kilo wegende Brit levert in z'n sterkste configuratie 1.246 Nm en weet een sprintje naar de 96 km/h (60 mph) in 2,3 seconden af te leggen. In 4,9 tellen staat de 161 km/h (100 mph) op de teller en wie 8,9 seconden geduld heeft, stuitert met 241 km/h (150 mph) over het wegdek. Z'n topsnelheid ligt op een huiveringwekkende 386 km/h.
Zowel de Coupé als Convertible krijgen ledverlichting en een hele rits aerodynamische extraatjes. De Evolutions hebben ten opzichte van hun voorgangers - jawel - nieuwe indicatielampjes in het instrumentarium, maar de lijst aanpassingen is stiekem ellenlang. Van een verbeterde ophanging tot nieuwe stoelen en van een nieuw stuurwiel tot de komst van een achteruitrijcamera, navigatie en usb-aansluitingen.