Très jolie: Renault Clio RS 200 EDC!

Renault Cio RS 200 EDC
Renault Cio RS 200 EDCRenault Cio RS 200 EDCRenault Cio RS 200 EDCRenault Cio RS 200 EDCRenault Cio RS 200 EDCRenault Cio RS 200 EDCRenault Cio RS 200 EDCRenault Cio RS 200 EDCRenault Cio RS 200 EDCRenault Cio RS 200 EDCRenault Cio RS 200 EDC
We hebben er even op moeten wachten, maar de nieuwe Renault Clio RS is dan nu echt los! Het hete opdondertje krijgt 200 pk uit een geblazen 1.6, en dat wil heel goed van z'n plek!

Het heeft even geduurd, maar daar is-ie dan: de Renault Clio RS 200 EDC! Voor de puristen was het even slikken, het hoogtoerige ongeblazen blok uit de vorige RS moet het veld ruimen voor een geblazen 1.6, maar wat prestaties betreft hoeven zij zich geen zorgen te maken.

De nieuwe RS krijgt een ESC transmissie met dubbele koppeling en uiteraard is hij weer ontwikkeld door de pientere koppen van de Renault Sport afdeling. Betere prestaties gekoppeld aan een lager brandstof verbruik. Dat wordt smullen!

De geblazen 1.6 levert 200 pk en 240 Nm koppel bij 1.750 tpm. Daarmee heeft hij zijn vermogen, uiteraard gezien de turbo, eerder voor handen dan zijn voorganger. Dat betekent dat gemakkelijker alles uit de RS gehaald kan worden, wat iets van het speelplezier van het vorige exemplaar weg kan nemen. De sprint naar de 100 km/h is in 6,7 seconden achter de rug, de snelle Fransman raast door tot 230 km/h. Renault belooft een verbruik van 6,3 liter op de 100 km. De CO2 uitstoot bedraagt 144 g/km.

De achterwielophanging is 10 procent stijver dan die van de RS van derde generatie Clio. Remmen in de maat 260 mm moeten de rappe B-segmenter weer tot stilstand krijgen. Van voren monteert Renault remmen met een diameter van 320 mm, deze zijn afkomstig van de Laguna V6.
Een elektronisch differentieel moet ervoor zorgen de al het vermogen nog een beetje fatsoenlijk op de weg is te krijgen. Wanneer het snelheidsverschil tussen de voorwielen te groot is, wordt een van de twee minimaal afgeremd. Het systeem treedt in werking voordat het tractiesysteem gaat meedoen. Wie toch graag een hardcore Clio wil kan de Cup-configuratie aanvinken (foto 8).Deze is 15 procent stijver, 3 mm lager en moet net een tandje scherper sturen dan de normale versie, de RS Sport. Beide uitvoeringen krijgen een Launch Control-systeem met zich mee, waarmee de RS als een speer bij het stoplicht weg moet kunnen schieten.

Looks

We zien een gele rakker, voorzien van een lekkere bumperkit, dubbele uitlaatpijpjes en forse wielen. Standaard staat hij op 17-inch lichtmetaal, naar wens zijn er sloffen in de maat 18-inch onder te leggen. De RS ziet er ook (en alleen) als vijfdeurs behoorlijk smakelijk uit. De diffuser zorgt voor maar liefst 80 procent van de extra downforce die de nieuwe gepeperde Clio met zich mee krijgt. De andere 20 procent komt voor rekening van de achterspoiler. Wat kleurtjes betreft vat er te kiezen uit vijf smaken, Glacier White, Flamme Red, Profond Black, Platine Grey en Sirius Yellow, die laatste zien we op de persfoto's. In het interieur zijn de nodige sportieve details aangebracht. Het is voornamelijk zwart, maar rode stiksels en RS-embleempjes zorgen voor een sportieve ambiance.

Imitatie

Verder schroeft Renault Sport de RS Monitor 2.0 in zijn jongste telg. Op dit scherm valt achterlijk veel technische data af te lezen over wat er onderhuids met de Clio gebeurt. Leuk detail: met digitale hoogstandje is het geluid van de RS in te stellen. Het geluid dat uit de uitlaat komt wordt in het interieur nogeens versterkt. Bovendien kun je de Clio de motorgeluiden van illustere sportievelingen laten nabootsen. Denk aan de Alpine A110, de R8 Gordini en, jawel, de nu al legendarische Nissan GTR...

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (103)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.