Blik to the Future: Toyota Supra en BMW Z5
Klassiek sportief
BMW en Toyota werken op dit moment samen op het gebied van hybridetechniek en dieselmotoren. Dat is slim, want terwijl de Japanners vol inzetten op deels geëlektrificeerde aandrijflijnen en op dat gebied tot de wereldtop behoren, slijpt BMW zijn dieseltechniek steeds verder fijn. Ook als het gaat om brandstofceltechnologie zoeken de twee bedrijven elkaar op, maar het klapstuk van de samenwerking is toch wel het duo dat op deze pagina's voortijdig te zien is.
De naam 'Supra' zegt het al: deze Toyota is een serieuze sportieveling. Met zijn achterwielaandrijving, lange neus, korte kont en bijzonder gevormde dak staat er straks een auto in de Toyota-showrooms die de tijden van eerder Supra's, MR2's en Celica's moet doen herleven.
Wulps
Het uiterlijk van de auto is geïnspireerd op dat van de FT-1, een concept-car die in 2014 op de autoshow van Detroit werd gepresenteerd. De bijzonder gevormde neus en 'double bubble' op het dak keren terug op het productiemodel. Met zijn wulpse lijnenspel is de Supra straks een echte imagomaker voor de Japanners. Ondanks de GT86 heeft het merk bij veel autoliefhebbers toch een wat stoffig, verstandelijk imago. Dat is de keerzijde van de in principe geweldig functionerende hybridetechniek, die in liefhebberskringen de handen maar moeizaam op elkaar krijgt. Met de Supra laat Toyota zien dat het thema 'rijplezier' niet vergeten is.
Hoewel een hybridevariant niet ondenkbaar is, lijken vier- en zescilinder benzinemotoren een logischer stap voor de tweezitter. Als Toyota de naam 'Supra' eer aan wil doen, kan het niet onder een (dubbel) geblazen V6 heen. V, inderdaad, want de Toyota en BMW gebruiken in de Supra hun eigen krachtbronnen. In de wandelgangen gaan vermogens van 192 en 340 pk rond, waarmee aan de roep om aansprekende prestaties in elk geval gehoor zou worden gegeven.
Zes-in-lijn
Het feit dat motoren niet worden gedeeld, is ook goed nieuws voor BMW-liefhebbers. Zij kunnen nu immers exclusief genieten van de zo typerende zes-in-lijn-sound. In de Z4-opvolger is dat extra goed hoorbaar, omdat ook het nieuwe model in de eerste plaats een roadster zal zijn. Van zowel de Z3 als de eerste Z4 zijn er coupé-versies, maar die zijn altijd een stuk zeldzamer gebleven dan hun open broer. De huidige Z4 ontbeert zo'n dichte variant, omdat die versie dankzij het harde klapdak van deze roadster overbodig wordt geacht. Op de Z5 keert de traditionele stoffen kap terug.
V-vorm
Uiterlijke overeenkomsten met zijn Toyota-broertje zijn er nauwelijks; alleen de voorruit en buitenspiegels komen overeen. Ook monteren de Japanners en Duitsers elk hun eigen dashboard en meubilair. De basisvorm van de beide auto's vertoont natuurlijk wél de nodige overeenkomsten: ook BMW's volgende Z-model krijgt het traditionele sportauto-silhouet met een lange neus en een korte kont. Opvallend stijlkenmerk van de Z5 zijn de koplampen, die in een sterke V-vorm ten opzichte van elkaar staan en zeer hoog in het front gepositioneerd zijn. Achter dat markante front komen natuurlijk niet alleen maar zes-in-lijnmotoren te liggen, maar ook de viercilinders die we kennen van andere BMW-modellen. Verwacht, zoals we dat van BMW gewend zijn, een heel palet aan motoren, in vermogen variërend van krap 200 tot ruim 300 pk. Of er ook een M-versie in het vat zit, is nog niet duidelijk. De 'gewone' versies zullen, net als die van de Toyota Supra, naar alle waarschijnlijkheid pas in 2018 in de showrooms van beide merken staan. Voor die tijd komt er echter ongetwijfeld steeds meer informatie vrij omtrent dit heerlijk sportieve tweetal.