Toyota: in West-Europa emissievrij vanaf 2035
'50 procent verkoopmix elektrisch in 2030'
Toyota presenteert concrete elektrificatieplannen voor de West-Europese markt. Vanaf 2035 verkoopt het merk in West-Europa alleen nog emissievrije auto's. Dat zijn dus elektrische aangedreven modellen met of zonder brandstofcel.
Net als veel andere merken zette Toyota geen handtekening onder de tijdens de klimaatconferentie van Glagow gemaakte belofte om om per 2040 wereldwijd alleen nog uitstootvrije auto's te verkopen. Door onder meer grote wereldwijde verschillen zou dit doel niet haalbaar zijn. Wél maakt Toyota op dit vlak nu concrete doelstellingen bekend voor de West-Europese automarkt, waar elektrische auto's rap aan terrein winnen.
De West-Europese markt is net als die van China op elektrificatiegebied behoorlijk ver en dus durft Toyota voor ons deel van de wereld wel een grote 'EV-belofte' te maken. Het merk mikt erop dat het tegen 2035 in West-Europa alleen nog emissievrije auto's verkoopt, ervan uitgaande dat er tegen die tijd voldoende infrastructuur voor het opladen van elektrische auto's én voor het bijtanken van waterstof is. Waterstoftechnologie maakt namelijk ook deel uit van Toyota's toekomstvisie. Toyota verwacht dat elektrische auto's omstreeks 2030 in West-Europa goed zijn voor 50 procent van de verkopen.
Hoewel Toyota al decennialang heer en meester is op het gebied van hybridetechniek, heeft het even geduurd voordat het merk vaart achter de ontwikkeling en lancering van volledig elektrische modellen zette. Toyota heeft een reeks van Stellantis geleende elektrische bedrijfswagens in het gamma en voegt daar eind volgend jaar de bZ4X aan toe. Die elektrische SUV is de eerste maar zeker niet de laatste in een hele reeks elektrische bZ-modellen van het merk die Toyota's doelstellingen voor de West-Europese markt wat CO2-reductie betreft mogelijk moet gaan maken. Toyota zet onder in op schaalvergroting van zijn wereldwijde batterijproductie en bouwt naast lithium-ion-batterijen ook NiMh-batterijen en set in op de ontwikkeling van solid-state accu's.