Toyota Aygo X: de complete prijslijst
Kost wat, maar dan heb je ook wat
Bij de lancering van de nieuwe Toyota Aygo X maakte Toyota al wel de vanafprijs bekend, maar nog niet de hele prijslijst. Vandaag kunnen we definitief – en exclusief- laten weten wat de andere versies moeten kosten.
De nieuwe Toyota Aygo X is er zoals bekend vanaf €15.995. Voor dat geld staat de naamloze basisuitvoering klaar, uiteraard met de éénliter driecilinder met 72 pk die in alle uitvoeringen zit. Behalve deze basistrim zijn er nog vier varianten van de handgeschakelde Aygo. De Play kost €17.595, de First €18.995, de Envy €20.795 en het topmodel Limited €22.595.
Behalve met een handbak is de nieuwe Aygo X er ook met een cvt-automaat. Dat is een noviteit, en Toyota beloofde bij de introductie dat deze met zijn verbruik niet veel onderdoet voor de handgeschakelde variant. Dat lijkt te kloppen, want met 112 gram komt de CO2-uitstoot nauwelijks hoger uit dan bij de manuele uitvoering, die het met 108 tot 110 gram doet. Toch is de Aygo X met cvt aanmerkelijk duurder. Hiet begint het feest bij de Play, dus een echte basismodel is er niet. Het prijsverschil is bij iedere uitvoering €1.700. Met cvt kost een Aygo Play dus €19.295, een First €20.695, een Envy €22.495 en een €24.295.
Uitrusting
Om de lezer maar meteen de pas af te snijden: ja, tot dik 24 mille voor een A-segmenter is een heleboel geld. Bij de eerste kennismaking merkten we echter al wel op dat de Aygo veel volwassener is geworden. Bovendien is de uitrusting op niveau. Zo krijgt de basisversie al airco, elektrische ramen, adaptieve cruisecontrol (!), automatisch grootlicht en een rijstrookassistent mee. De Play voegt daar een 7-inch multimediasysteem met Apple Carplay en Android Auto aan toe en krijgt bijvoorbeeld ook een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch verstelbare buitenspiegels en een achteruitrijcamera.

Een eenvoudige Aygo X, let op de halogeenkoplampen. Met dank aan 'MCW 84'!
De First onderscheidt zich voor krap 19 mille met led-koplampen en -richtingaanwijzers. Ook krijg je hier voor het eerst lichtmetaal (17 inch, net als het staal van het basistype), monteert Toyota mistlampen in de voorbumper en is er automatische climatecontrol. Zoals de naam al aangeeft is dit een introductiemodel, dat volgens Toyota een voordeel van €500 met zich meebrengt.
De Envy, die kennelijk in het leven is geroepen om de buren jaloers te maken, staat zelfs op 18-inch lichtmetaal. Ook het scherm is met 9 inch een maatje groter. Het stuurt onder meer JBL-audio met vier speakers en een heuse subwoofer aan. Dit is ook de eerste uitvoering met de Bi-Tone koets, met een in afwijkende kleur gespoten dak en C-stijl dus.

Toyota Aygo X Limited
De Limited, een nogal Amerikaanse naam, is logischerwijs helemaal afgeladen. Dit is de variant die schitterde in onze kennismakingsvideo en zo ziet hij er ook altijd uit. Elke Limited is namelijk ‘Cardamom Green’ met een zwart dak en oranje accenten. Hij heeft ook unieke stoelbekleding, stoelverwarming en Smart Entry, waarmee de sleutel in de zak kan blijven. De Limited lijkt ook een soort actiemodel te zijn en is daadwerkelijk slechts beperkt (‘gelimiteerd’, dus) leverbaar.
Het open dak, dat Toyota enigszins optimistisch een cabriodak noemt, heeft een meerprijs van €995. Het is echter alleen leverbaar op de Envy en de Limited, de dikste versies dus. De allerduurste Aygo X is, voor zover we nu kunnen zien, een Limited met CVT en het tegen meerprijs verkrijgbare cabriodak. Het totaal komt voor die configuratie op € 25.290.
Vergelijk met ‘oude’ Aygo
Pakken we de prijslijst van de oude Aygo erbij, dan valt allereerst op dat de vanafprijs daar lager ligt. Met €14.145 is het instapmodel van de uitgaande Aygo om precies te zijn €1.850 goedkoper dan de simpelste Aygo X. Ook bij de voorgaande type was airco op het laatst standaard, net als elektrisch bedienbare ramen. Met vier stuks krijgt het oude model zelfs tweemaal zoveel speakers mee als de nieuwe. Daar staat tegenover dat de Aygo X veel groter en ruimer is, en dat het Safety Sense-pakket er voorheen niet op zat. Dat betekent geen adaptieve cruisecontrol, maar zelfs reguliere cruisecontrol, wat op de uitgaande Aygo niet leverbaar.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen