Top 20-auto’s: Peugeot (e-)208 uitgelicht

Elektrische variant draagt belangrijk bij aan succes

Back to Basics Peugeot 208

Sinds zijn introductie in 2019 is de huidige Peugeot 208 een succesnummer. Ook in 2024 schopt hij het ver, met een elfde notitie in de Verkoop top 20. Toch is het een hard gelag voor de inmiddels kleinste Peugeot, want vorig jaar stond-ie nog vrolijk op plek 3. Wat is hier aan de hand? 

Wat er precies speelt valt natuurlijk niet te achterhalen, feit is dat de Peugeot 208 met 6.136 verkochte exemplaren de op een na populairste hatchback in het B-segment is. De bestverkochte is de Volkswagen Polo, die staat met 6.679 stuks op de negende positie. Je zou dus kunnen stellen dat het niet alleen aan de Peugeot ligt. 

Waarmee onderscheidt de 208 zich? 

Dat de Peugeot 208 qua uiterlijk en interieur opvalt ten opzichte van zijn concurrenten zou je nog als subjectief kunnen zien, technisch is het onderscheid evident. Zo is de Peugeot 208, anders dan de meeste B-segment hatchbacks, verkrijgbaar met volledig elektrische aandrijflijnen. Deze keuze draagt aanzienlijk bij aan het succes van de compacte Peugeot. In 2024 was de e-208 goed voor 2.474 stuks, zo’n 40 procent van de verkopen.   

Afgezien van twee elektrische versies met 136 of 156 pk is elke 208 voorzien van de bekende 1,2-liter driecilinder PureTech met vermogens van 75 tot 145 pk. Sinds de facelift van de 208, in 2023, is die uitgevoerd met een distributieketting in plaats van de geplaagde distributieriem. Dat geldt zowel voor de reguliere PureTech-uitvoeringen als de mild hybride 208 Hybrid.

Multitest Opel Corsa-Peugeot 208-Seat Ibiza 2019

Peugeot 208 heeft het moeilijk in tests 

In misschien wel de belangrijkste multitest van 2019 eindigt de Peugeot 208 op een gedeelde derde plaats met de Renault Clio. Vooral het gebrek aan ruimte zorgt ervoor dat hij het aflegt tegen de concurrenten. “Op het subjectieve onderdeel uitstraling scoort de 208 het best, en het rijgedrag van de frivole Fransman is prima”, vinden we. “Toch scoort de 208 daarop net zo veel punten als de Clio, die minder uitgesproken rijdt, maar wel een stiller onderstel heeft.” 

Twee jaar later draaft de 208 opnieuw op tegen belangrijke concurrenten, de Toyota Yaris en Volkswagen Polo. Daar eindigt hij roemloos op de laatste plaats omdat hij krapper is dan de Toyota, het duurst is in gebruik en de minst doortimmerde indruk maakt. “Wel blijft de 208 scoren met zijn design, zowel vanbinnen als vanbuiten”, als doekje voor het bloeden. Tegenover de veel oudere en (nog) krappere Mazda 2 toont de Franse leeuw wel zijn tanden, hij wint overtuigend met 33 tegen 29 punten. 

Ook de elektrische Peugeot e-208 wordt aan de tand gevoeld. Hij mag zich onder meer bewijzen tegenover concerngenoot Fiat 500e, die desondanks over geheel eigen techniek beschikt. Hoe leuk de Fiat ook mag zijn, hier gaat Peugeot er met de winst vandoor. Onze conclusie: “De Peugeot is niet alleen praktischer, maar rijdt ook nog eens beter en komt dankzij zijn grotere accu iets verder op een lading stroom.” 

Eigenaren laten van zich horen 

Ook eigenaren en gebruikers van een Peugeot 208 vinden hun weg naar AutoWeek.nl en laten een mooi aantal gebruikersreviews achter. Zij bevestigen het beeld dat de 208 vooral achterin erg krap is, maar ze ondervinden daar bij hun gebruik nauwelijks hinder van. De i-Cockpit, met het hooggeplaatste instrumentencluster en kleine stuurwiel, blijkt in de praktijk goed bruikbaar, al zit niet iedereen in één keer goed. Dat geldt ook voor de stoelen, waarvan het zitvlak niet voor elke rijder lang genoeg is om voldoende steun te bieden. 

Op het gebied van infotainment is er werk aan de winkel. Het centrale beeldscherm bevat volgens gebruikers iets teveel functionaliteit. Ook reageert het systeem traag op aanrakingen, iets dat bij de facelift is verbeterd maar nog niet verholpen. Zeker niet traag zijn de motoren, eigenaren zijn positief over de 1,2-liter driecilinder die zowel geroemd wordt om zijn felheid als zijn weinige rumoer. Ook de e-208 presteert erg goed. “De auto is ongelooflijk stil”, schrijft de eigenaar van een e-208 Active. “Natuurlijk is dat bij de meeste EV’s zo, maar de Peugeot is ook uitstekend geïsoleerd tegen geluiden van banden en rijwind.” 

Dat de Peugeot 208 van voor de facelift problemen kan ontwikkelen met de distributieriem is inmiddels bekend, dat lijkt tegelijk de achilleshiel van dit model. Toch kan er meer defect, zoals de boordlader van de e-208 waardoor AC-laden niet meer gaat. Deze eigenaar kreeg een half jaar na het aflopen van de garantie te maken met een ander probleem, een defecte parkeervergrendeling. Het lijkt een eenmalig probleem, maar voor deze rijder is het een onprettige ervaring. Over het rijbereik van de e-208: gemiddeld komt men er 266 kilometer ver mee bij een energieverbruik van 17,4 kWh/100 km. Zuinigere rijders komen makkelijk voorbij de 300 kilometer, terwijl het winterbereik al snel daalt tot beneden de 250 kilometer.  

Peugeot e-208

Conclusie Peugeot 208

Dat de Peugeot 208 goed scoort zal hij vooral te danken hebben aan zijn goede looks en dito rijeigenschappen. Op het gebied van ruimte laat de auto belangrijke steken vallen, met name voor achterpassagiers is het een krappe bedoening in deze frivole Fransoos. De elektrische 208 draagt in belangrijke mate bij aan het verkoopsucces, zonder deze variant zou de 208 op de zestiende plek in de top 20 hebben gestaan. 

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.