Opel Corsa - Peugeot 208 - Renault Clio - Seat Ibiza - Citroën C3 - Multitest

Vrolijke Fransen

Corsa Clio 208 C3 Ibiza B-segment multi lease
AutoWeek 50 2019
AutoWeek 50 2019

Je leest het in AutoWeek 50 2019

Er waait vanuit Franse hoek een frisse wind door de compacte klasse. De nieuwe Peugeot 208 en de op dezelfde leest geschoeide Opel Corsa volgen een klein half jaar na een kakelverse Renault Clio. Of ze de boel echt opschudden zoeken we uit in deze multitest waarin verder een Seat Ibiza en een Citroën C3 aantreden.

We vatten meteen maar de koe bij de hoorns. Zou alleen design de doorslag geven, dan konden we je nu al de winnaar presenteren. Iemand die de nieuwe Peugeot 208 niet leuk vindt, moeten we nog tegenkomen. Geen enkele auto uit deze klasse oogstte op sociale media zoveel likes. Iedereen lijkt vrolijk te worden van het guitige design van de 208. Peugeot bouwt de laatste jaren erg aantrekkelijke auto’s, waarmee het merk binnen de uitdijende PSA Groupe écht onderscheidend is. Dat geldt gelukkig ook voor het nog geen drie jaar geleden ingelijfde Opel. Parkeer je de nieuwe Corsa naast de 208, dan zie je na drie keer kijken dat er wel degelijk verwantschap bestaat met de Peugeot. Het vergt echter autospotten op hoog niveau om te zien dat buitenspiegels, voorruit en motorkap uitwisselbaar zijn. Niet dat de klep in de neus hetzelfde is aan de bovenzijde, maar de scharnierpunten en de onderkant zijn wel identiek. Een andere hint geven de kleine achterportieren en de grote tankkleppen, die ook een stekkeraansluiting voor de e-versies moeten kunnen herbergen. Onderzoeksvraag één is: hoe verhouden deze twee technisch veel elementen delende nieuwkomers zich tot elkaar? Verder zijn we benieuwd hoe groot de stap voorwaarts is die de nieuwe Corsa maakt ten opzichte van zijn voorganger, die in feite al dertien jaar oud was.

Natuurlijk draait het in deze test niet alleen om dit tweetal. De Renault Clio lijkt misschien niet 100 procent nieuw, maar niets is minder waar. Alle onderdelen van de koets en het interieur van zijn succesvolle voorganger zijn veranderd. De Seat Ibiza laten we aantreden omdat die nog maar twee jaar in zijn huidige gedaante meeloopt en natuurlijk vertegenwoordigt hij hier de Volkswagen Group. De Citroën hoort erbij in deze multitest, want hij mag zich neef noemen van de 208 en de Corsa, al staat de C3 nog op het oude platform dat PSA in de compacte klasse gebruikte. Waar zijn de Volkswagen Polo en de Ford Fiesta dan? Welnu, in de zomer traden die twee aan in een multitest die we rond de Renault Clio hadden opgezet, en de Ibiza trad kort daarvoor aan tegen de Polo en anderhalf jaar geleden tegen de Fiesta, zodat we met die testresultaten in het achterhoofd alles keurig op zijn plek kunnen laten vallen!

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Peugeot 208

DirectLease
Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 75 (5D/5H)
€ 359
 
Alphabet
Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 75 (5D/5H)
€ 399
 
Peugeot
Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 75 (5D/5H)
€ 417
 
Arval
Peugeot 208 Active Pack 1.2 PureTech 75 (5D/5H)
€ 444
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (9) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.