en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | e-208 Active EV 50kWh 136 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 4.000 km |
Begin mei kregen we de sleutel van onze Peugeot E-208. Inmiddels hebben we ruim 4000km gereden - en dat bevalt heel erg goed. Ik begin met de minpunten, daarna ga ik naar de pluspunten.
Het minpunt, of een aantal minpuntjes: er zit standaard vrijwel niets op de auto. Dat wisten we natuurlijk voordat we goedkoopste uitvoering kozen. Zo hebben we geen navigatiesysteem, parkeersensoren of elektrische ramen achter. Allemaal geen probleem. Tenminste...Als Android Auto of Carplay fatsoenlijk zou werken.
Android Auto werkt helemaal niet (en dat was zo ongeveer het enige wat wél werkte in onze vorige auto, een Zoé). Carplay werkt soms.
Zo. Dat was het enige nadeeltje. Nu de pluspunten.
Het is een pocket-rocket. 0-100 in 8 seconden is behoorlijk snel, en ook het bochtengedrag is prima. Je voelt wel dat de auto zwaar is, maar desondanks is de wegligging stukken beter dan die van de meeste vorige auto's die we gehad hebben. Alleen de Audi A3 was beter (met S-line pakket). Geen schande dus!
Wat Peugeot erg goed gedaan heeft: een bruikbare ECO-stand programmeren. In deze stand is de auto ruimschoots snel genoeg om met het verkeer mee te komen en de airco is nauwelijks merkbaar beperkt. Ook de topsnelheid is niet gelimiteerd in eco-stand (waar dit bij de Zoé wel zo is).
De ruimte op de achterbank is prima: die is slechts 2cm smaller dan die van de Niro en is voor de 3 (kleine) kinderen prima bruikbaar. Zelf zitten we ook wel eens achterin en ondanks onze lengte (190 & 178cm) is dat geen probleem.
Dan het verbruik: de E-208 is erg zuinig. Nu in 4000km is ons gemiddelde verbruik op de boardcomputer 15.7kwh/100km. Daarmee komen we op een realistische actieradius die rond de 340km ligt. Uiteraard wel in het warme seizoen. Maar dat is voor zijn categorie zeer prima.
Het snelladen gaat fantasisch - in deze categorie 101KW kunnen snelladen is meer dan prima.
Als afsluiter het laatste en grootste pluspunt. De auto is ongelooflijk stil. Natuurlijk is dat bij de meeste EV's zo. Maar de Peugeot is ook uitstekend geïsoleerd tegen geluiden van banden en rijwind. Het is gewoon vrijwel volledig stil in de auto.
Aanrader? Absoluut!
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.