Toen in het nieuws: BMW 3- én 4-serie
Foutieve inschatting blijkt vooruitziende blik
Anno 1990 waren we al net zo driftig bezig met spionagefoto's als nu. En bij gebrek aan een website belandde al het materiaal uiteraard in ons mooie magazine. In nummer 28 van 1990 was het de beurt aan een belangrijke nieuwe auto, de 3-serie E36.
Wat schreven we?
BMW wilde volgens ons de 3-serie Coupé als 4-serie Coupé op de markt brengen. Het onderstel zou namelijk compleet anders zijn (in verband met de verstevigingen die ook voor de Cabrio gebruikt zouden worden) en BMW zou in 't vervolg 'bijzondere auto's in kleine series willen bouwen'. De 4-serie zou alleen met zescilinders komen: als 420i met 150 pk en 425i met 192 pk. Bij de 3-serie zouden de vermogens uiteenlopen van 100 tot 220 pk. Tot slot was BMW van plan om de Touring te schrappen.
Wat zeggen we nu?
Voor een deel hadden we het bij het rechte eind. Zo kreeg de 3-serie inderdaad een basismotor met 100 pk, maar met 220 pk voor de topversie zetten we wat hoog in. Alhoewel: de latere M3 kreeg natuurlijk 286 pk ... De Coupé kwam ook beschikbaar als 318iS met viercilinder.
Er kwam wel gewoon een Touring en het onderstel van de 3-serie Coupé was in de praktijk toch wel degelijk gelijk aan dat van de E36 Sedan.
Wat betreft de naamgeving zaten we er toen naast, want de coupé kreeg gewoon de titel 3-serie mee. Maar blijkbaar heeft BMW AutoWeek destijds goed gelezen, want 23 jaar later verscheen alsnog een 4-serie Coupé in de prijslijst!
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring 316i Business Line FACE-Lift * NL auto
- 2009
- 245.129 km

BMW 3-serie Touring 320i Corporate Lease Executive Automaat (GROOT-NAVIGATIE, LEDER, CLIMA, LED, DEALER ONDERHOUDEN)
- 2017
- 119.679 km

BMW 318i Corporate Lease Luxury Line Leder, Clima, Parkeersensoren, Navi, Keyless start, Cruise control
- 2011
- 250.749 km