Officieel: BMW 4-serie weekt zich los van de Drie
BMW wil met de typeaanduiding 4-serie aangeven dat deze coupé meer is dan 'gewoon een carrosserievariant van de 3-serie'. Volgens het Beierse merk is de nieuweling fundamenteel anders dan de 3-serie sedan en is een andere naam dus gerechtvaardigd.
Marketingpraat of ook een waarheid? BMW heeft in ieder geval z'n best gedaan op het uiterlijk. De 4-serie heeft een langere wielbasis dan de 3-serie coupé die hij vervangt. Belangrijker nog: de Vier is lager en breder dan z'n voorganger. Dit alles resulteert in een agressiever silhouet en dus meer afstand met de 3-serie.
Door lichte materialen en de lage carrosserie ligt het zwaartepunt van de auto onder de 500 millimeter en dat is de laagste waarde van het hele BMW-gamma.
De wielkasten zijn uitgeklopt en de spoorbreedte is vergroot. Achter de voorste wielkasten bevinden zich zogenaamde 'Air Breathers', niet alleen een element van het design maar ook daadwerkelijk met een gunstig effect op de luchtweerstand.
Maar er is meer: de ingenieurs hebben er meer nog dan bij de 3-serie alles aan gedaan om de Vier tot een echte rijdersauto te maken. Zo heeft de auto de ideale 50:50-gewichtsverdeling en de besturing is ook aangescherpt voor nog meer rijplezier.
Er zijn bij de introductie drie motorenversies. Eén daarvan is een diesel, de 420d met 184 pk. Vervolgens is er de 428i met 245 pk sterke viercilinder. De topversie is de 435i met 306 pk sterke zescilinder turbomotor. Alle versies hebben standaard achterwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak. Een achttrapsautomaat is op alle versies een optie, de benzinemodellen komen meteen ook beschikbaar met xDrive-vierwielaandrijving.
In de cockpit draait alles om de bestuurder: de bedieningselementen zijn allemaal -in de beste BMW-traditie- om 'm heen gegroepeerd. Achterin heeft de bank twee individuele zittingen. BMW biedt hoge kwaliteit materialen in de 4-serie aan om een duidelijk verschil met de 3-serie te maken.
Ook op de 4-serie is een M-sportpakket te krijgen. Daarnaast zijn er de bekende -Lines: de Modern Line, Sport Line en Luxury Line. Uiteraard is er ook weer een hele batterij veiligheidssystemen (al dan niet optioneel) verkrijgbaar onder de Connected Drive-vlag. We noemen een Head-up Display, Driving Assistant Plus met voetgangersherkenning en Active Cruise Control met Stop&Go functie.
De BMW 4-serie debuteert op de IAA in Frankfurt in september. Rond die tijd verwachten we 'm ook bij de dealers.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 420 420i | M Sport | Shadow | Panorama | Head-Up | Harman/Kardon | 360° camera | Leder | NL-Auto |
- 2022
- 30.198 km

BMW 418i M Sport Schuif/-kantel dak | Leer | Trekhaak elektr | a.Camera | Groot navi | Stoelverwarming | DAB
- 2020
- 146.150 km

BMW 4-serie Coupé 420d High Executive M-Pakket, Leder, 19" M Velgen, Cam, Cruise, PDC, Multistuur, Volledig Onderhouden
- 2014
- 176.893 km