Toekomstplannen van Saab

9-3 SportCombi in Genève

Saab 9-3 Sporthatch Concept
Moederbedrijf General Motors is druk bezig om een toekomstplan voor Saab uit te stippelen. Het merk gaat door een moeilijke tijd. Zo zijn in de VS, de belangrijkste markt voor Saab, vorig jaar de verkopen met 20 procent geslonken. De 9-3 SportCombi beleeft zijn debuut op de Autosalon van Genève.

Moederbedrijf General Motors is druk bezig om een toekomstplan voor Saab uit te stippelen. Het merk gaat door een moeilijke tijd. Zo zijn in de VS, de belangrijkste markt voor Saab, vorig jaar de verkopen met 20 procent geslonken. De 9-3 SportCombi beleeft zijn debuut op de Autosalon van Genève.

In de Amerikaanse krant Detroit News doet Debra Kelly-Ennis, algemeen directeur van Saab Cars USA, eerder deze week de toekomstplannen uit de doeken. "Saab heeft moeite het hoofd boven water te houden omdat het merk van oudsher een beperkt aantal modellen biedt. We willen in meer marktsegmenten actief worden en de producten sneller vernieuwen." Dit jaar maakte Saab daarmee een start. In de VS verscheen de 9-2X, een op de Subaru Impreza gebaseerde compacte Saab. De verkopen van de in Amerika gekscherend Saabaru genoemde 9-2X vallen echter tegen.
In de lente komt de 9-7X op de Amerikaanse markt. Volgens een onafhankelijke productanalist in Detroit News moet daar ook niet teveel van worden verwacht. Daarvoor lijkt de auto volgens hem teveel op de Chevrolet TrailBlazer en de GMC Envoy, waar de auto van is afgeleid. In de herfst van dit jaar hoopt Saab meer bekend te kunnen maken over een 7-zits crossover die is gebaseerd op de onlangs geïntroduceerde Subaru B9 Tribeca. Ook de Saab 9-5 staat hoog op de nominatie om te worden vervangen.

9-3 SportCombi in Genève
Concreet nieuws voor de nabije toekomst is de Saab 9-3 SportCombi. Deze stationwagen-achtige variant van de 9-3 staat al enige tijd op de kalender. Tijdens de Autosalon van Genève, in maart van dit jaar, zal de auto zijn officiële debuut beleven. Daarnaast zal tijdens die beurs een 9-3 met een 250 pk sterke V6 turbomotor worden gepresenteerd.
Inmiddels is Saab Cars USA een grootscheepse reclamecampagne aan het voorbereiden die op Valentijnsdag van start zal gaan. Met dealerschappen die in een nieuwe jas zijn gestoken en kreten als 'Engineered to protect you from the middle of the road' moeten de Saabverkopen in de VS weer aantrekken.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.