TLN: 'Uitwerking bestelauto cruciaal bij nieuwe autobelasting'
'Bedrijfsleven niet laten opdraaien voor vergroening personenvervoer'
Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland vindt het positief dat verschillende mobiliteitspartijen pleiten voor een systeem van betalen naar gebruik voor iedereen, maar het bedrijfsleven moet volgens TLN niet opdraaien voor de vergroening van het personenverkeer.
Vijf grote partijen uit de autobranche presenteerden woensdag een plan voor hervormingen van autobelastingen. Dat legt onder meer nadruk op betaling naar gebruik. Transport en Logistiek Nederland is daar naar eigen zeggen al lang voorstander van. Voor het vrachtverkeer zijn er bijvoorbeeld al plannen voor een 'vrachtwagenheffing', die het Eurovignet en een deel van de mrb gaat vervangen. Hoewel het volgens TLN goed is dat partijen nu ook voor de andere voertuigcategorieën een plan hebben opgesteld, zou het verhogen van de diesel- en benzineaccijns (met respectievelijk 0,01 en 0,03 eurocent) logischer zijn, volgens TLN. Dat levert namelijk net zoveel op als de geadviseerde verhoging van de mrb, stelt men. Bovendien betaalt iedereen dan daadwerkelijk voor het gebruik en niet voor het bezit van een auto.
Het is duidelijk dat de hervorming en de 'vergroening' van de autobelastingen consumenten geld gaat kosten, vooral bij gebruikers van voertuigen met verbrandingsmotoren. Dat wordt nodig geacht om de opmars van uitstootvrije voertuigen te stimuleren. TLN steunt deze gedachte, maar heeft wel de indruk dat de gebruikers van bestelauto’s in het plan voor een groot deel de vergroening van de personenauto’s gaan financieren. Dat kan niet de bedoeling zijn, onderstreept TLN: 'de rekening van de vergroening van personenauto’s moet niet bij ondernemers komen te liggen'. Daarom vindt TLN dit een belangrijk punt van aandacht bij de nadere uitwerking voor een nieuw stelsel van belastingen voor personen- en bestelauto’s.