Tijdreis: Tien jaar geleden op de site!
Afgelopen week zat het weer behoorlijk mee. De cabrio's werden van stal getrokken, al moeten we daar met de voor dit weekend voorspelde onweersbuien even niet aan denken. Wie zich toch naar buiten waagt doet het beste met een vast dak boven z'n hoofd. Cadillac combineerde open rijden met een vast dak toen het de XLR presenteerde, een excentriek ogende coupe-cabriolet.
In 1999 werd het beestje al als Evoq concept-car aan het grote publiek getoond. De Amerikaan, die op de bodemplaat van de Covette C6 stond, was uiteraard voorzien van alle denkbare luxe. Elektrische stuurbekrachtiging, Adaptive Cruise Control, stoelverwarming en zelfs een head-up display waren standaard aanwezig. Onder de kap hield zich een 4,6-liter V8 schuil, die er zonder moeite en met grote souplesse 320 pk uit wist te persen. In 2007 verscheen de 'V' versie , die met 450 pk nog een flink stuk heftiger was.
Meer pk-nieuws kwam uit Duitsland. Mercedes-Benz presenteerde van z'n E-klasse Combi de AMG-versie. Vanbuiten enigszins subtiel, maar onderhuids was de AMG een rasechte bandenroker. De E 55 AMG kreeg 476 pk mee, en overtrof daarmee z'n grootste concurrent, de Audi RS6, met 26 pk'tjes. Nul naar honderd? 4,8 seconden. Z'n top? Uiteraard weer begrensd op 250 km/h. Wie er graag eentje wilde hebben moest wel behoorlijk aftikken, Mercedes vroeg maar liefst 135.000 euro voor de ver-AMG-de Benz.
Groter Duits nieuws kwam in de vorm van de nieuwe Volkswagen Golf. We maakten kennis met de vijfde generatie van Volkswagens massamodel. Destijds claimde Volkswagen dat de stijfheid ten opzichte van z'n voorganger met maar liefst 80 procent was toegenomen. We zagen dat het Golfje met enige jaloezie naar z'n grote Pheaton-broer opkeek. Vandaar dat Volkswagen een frontje op z'n C-segmenter schroefde die enige gelijkenis met de top-Volkswagen vertoonde. Instappertje was de 1.4-liter benzineversie met 75 pk. In 2009 werd -ie opgevolgd door de Golf VI.
De Britten presenteerden speciale edities van de Caterham Seven, zoals ze dat nu ook nog altijd doen. Onder de kap kreeg de Tracksport, zoals het beestje werd gedoopt, een MG X-Power 1,8-litermotor met 140 pk. Geen wereldschokkende hoeveelheid, maar met een wagengewicht van nog geen 600 kilo werd de sigaar er bloedverziekend snel van. Ook Ford bracht een speciaal apparaat op de markt. De Yanks plukten een F350 van de productielijn en trokken hem een Harley Davidson-jas aan. Wat dat inhield? Bakken met leer en chroom en een speciale kleurencombinatie. Onder de kap lepelde Ford de 6-liter PowerStroke dieselmotor met 325 pk en 759 Newtonmetertjes.
Wisten de Japanners ons nog te verblijden met een bijzondere creaties? Uiteraard! De terrein-afdeling van Nissan had de Dunehawk bedacht, een agressief ogende conceptschets voor een stoere offroader. Enkele jaren later zou de 4x4 als Pathfinder op de markt verschijnen.