Thuis tanken met Civic GX
Nooit meer naar het tankstation. Daarvoor zouden veel automobilisten heel wat over hebben. In Amerika wordt het reaiteit. De Honda Civic GX loopt op aardgas en vanaf het komende voorjaar kunnen zijn eigenaren thuis de tank vullen.
Honda levert in de Civic GX de schoonste gewone verbrandingsmotor van onze planeet, maar het probleem is dat hij loopt op CNG, Compressed Natural Gas (samengeperst aardgas) en dat er maar weinig tankstations zijn die CNG leveren. Maar vanaf het voorjaar is het probleem verholpen. Dan brengt Honda samen met FuelMaker Corporation een apparaat op de markt dat gebruik maakt van het aardgas dat 'aan huis' wordt geleverd.
Het Phill 'tankstation' perst het gas samen tot de hoge druk die nodig is bij de Civic GX. Californië is de eerste staat waarin Phill leverbaar zal zijn. De Honda Civic GX wordt tot nog toe alleen geleverd aan eigenaren van grote wagenparken. Nu Californië van plan is nog strengere eisen te laten gelden voor de uitstoot van CO2, verwacht Honda dat de Civic GX meer en meer door particulieren gekocht zal worden.
In Europa zijn alleen in Noord-Italië en Duitsland een behoorlijk aantal CNG-stations, terwijl het aantal in Frankrijk ook gestaag toeneemt. Honda heeft zich nog niet uitgelaten over eventuele export van de Civic GX naar Europa.
Bij ons leveren de Japanners inmiddels ook de Civic Hybride, een versie met de tweede generatie van zijn IMA-hybridesysteem. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een lichtgewicht 1.3 viercilinder VTEC i-DSI (Dual & Sequential Ignition). Een zeer platte elektromotor assisteert de benzinemotor bij de aandrijving, wekt als generator stroom op en dient als startmotor. De motor levert 85 pk en heeft een maximum koppel van 118 Nm bij 3000 tpm. Als meer vermogen gevraagd wordt, krijgt de krachtbron assistentie van de door de Power Control Unit aangestuurde elektromotor, die een vermogen heeft van 10 kW, ofwel 13 pk.