Tesla-'stores' onder vuur
Geheel naar model van Apple is Tesla bezig met het opbouwen van een winkelachtig-dealernetwerk. Dealerbonden en -verenigingen klimmen nu in de in pen om de autofabrikant van het 'hippe-dealer-plan' af te helpen.
Volgens deze belangenorganisaties overtreedt Tesla de wet met het store-netwerk. De wet verbiedt dat fabrikanten eigenaar zijn van hun dealers, en dat is wel het geval bij de 'stores'. De Tesla-stores zijn te vinden in diverse winkelcentra, en moeten klanten overtuigen van de aankoop van de elektrische auto's. Verder vinden de belangenorganisaties dat er sprake is van oneerlijke concurrentie ten opzichte van andere autofabrikanten. Ook zou een dergelijke store, zonder garage of servicecentrum, niet goed zijn voor de klant wanneer zijn of haar auto onderhoud behoeft.
De bonden vrezen dat er een nieuwe trend zal ontstaan in autoland, mocht Tesla's netwerk succesvol uitpakken. De New York State Automobile Dealers Association heeft al aan BMW gevraagd om af te zien van een dergelijk model. De Beierse-fabrikant kondigde namelijk eerder al aan om zijn aanstaande elektrische i-modellenlijn via een dergelijk dealermodel aan te bieden.
Tesla zelf zegt er alles aan te doen om te opereren binnen de lijnen van de wet. "Als we geen dealer in het winkelcentrum kunnen openen, dan verkopen we ter plekke wel geen auto's. Dan vertellen we de mensen wel hoe ze er online een kunnen bestellen", zegt George Blankenship, van de verkoopafdeling van Tesla. Blankenship heeft in 2008 de aanzet gegeven voor de opening van de eerste Tesla-store in Los Angeles. De stores moeten een 'Tesla-experience' uitstralen, waar de bezoeker zich even in een elekrisch-paradijsje moet wanen.