Terugblik op 2014: Citroën
Afgelopen jaar was voor Citroën qua verkopen geen bijzonder jaar - de aantallen lagen ongeveer op hetzelfde niveau als in 2013 - maar als we over een paar jaar op 2014 terugkijken, dan kan het best wel eens het jaar van de ommekeer zijn geweest voor het Franse merk. De aanstichter hiervan heet C4 Cactus; eindelijk heeft Citroën weer een eigenwijze rakker in het gamma waarmee het zich kan onderscheiden van de massa. Hulde!
Het is nog even afwachten hoe de Cactus het in 2015 in zijn eerste volledige verkoopjaar gaat doen, maar de cijfers zijn tot nu toe hoopgevend en het straatbeeld fleurt er aanzienlijk van op. Minstens net zo belangrijk voor Citroën is de nieuwe C1, die weer uit hetzelfde ei kroop als de broertjes van Toyota en Peugeot. Ditmaal wél alledrie met een eigen gezicht, gelukkig.
Tegenover de baas
De C1 en Cactus waren zonder twijfel de belangrijkste nieuwkomers van 2014, de C5 CrossTourer was slechts een leuke bijvangst. Hetzelfde geldt voor de gefacelifte DS3 en C4, die er met hun strakgetrokken voorgevel weer even tegenaan kunnen.
In januari zaten Alexander en Michiel in een Nederlandse Citroën-showroom tegenover de grote baas van Citroën, Frédéric Banzet, om hem te ondervragen over zijn merk. Dat ging vooral over heden en toekomst. Een maandje later blikte Bas van Putten in de rubriek De Geschiedenisles terug op de goeie ouwe GS.
In mei maakte Citroën de naam van de nieuwe CEO bekend: Linda Jackson. Zij nam vanaf 1 juni de plaats in van Banzet en is de eerste vrouwelijke CEO in de geschiedenis van het merk. In augustus bereikte ons het nieuws dat Citroën definitief vertrekt uit het karakteristieke pand aan het Stadionplein in Amsterdam, het einde van een tijdperk.
Ondertussen, aan de andere kant van de wereld, timmeren de Fransen lekker aan de weg. China is een dusdanig belangrijke groeimarkt voor Citroën dat er modellen worden gebouwd die hier niet te koop zullen zijn, zoals de DS 5LS en de SUV's C3-XR en DS 6WR, de productieversie van de Wild Rubis concept-car. Dat die 6WR voorbehouden blijft aan het verre oosten, is iets waar de nieuwe PSA-baas Carlos Tavares nogal verbolgen over blijkt te zijn.
DS op eigen benen
Rond de autobeurs van Parijs maakt Citroën bekend dat het DS-label voortaan als zelfstandig merk door het leven zal gaan. Niet alleen in China maar ook in Europa, waar nieuwe DS'en (waaronder drie op stapel staande nieuwe modellen) zullen worden verkocht in speciale 'DS Salons' in de Citroën-showroom. Het is te hopen dat het plan werkt; tot op heden vallen de verkopen van DS enigszins tegen, wellicht dat de Chinese markt en een oversteek naar de VS voor een ommekeer kunnen zorgen.
Tot slot had Citroën in 2014 nog een aantal leuke concept-cars voor ons in petto, zoals de R-versie van eerdergenoemde DS 5LS, de fraaie Divine (die het toekomstige design van de DS'en herbergt) en de C4 Cactus Airflow 2L, die bewijst dat een verbruik van 1 op 50 mogelijk moet zijn.